verhuis naar wallonie, wat mag in vlaanderen blijven?

kwispel
Topic Starter

verhuis naar wallonie, wat mag in vlaanderen blijven?

#1 , 10 jan 2010 16:18

Ik verhuis weldra naar wallonie en vroeg me af welke zaken je wettelijk in vlaanderen mag houden? zoals mutualiteit, vdab, verzekeringen,.....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 10 jan 2010 17:52

Alles wat tot de bevoegdheid van de gewesten behoort zal verhuizen naar Wallonië.

-ziekteverzekering is federaal, verhuist dus niet
-vdab is alleen bevoegd in Vlaanderen, houdt dus op (er is en Waalse tegenhanger)
-uw verzekeringen zijn volledig privaat, u kiest dus zelf waar u verzekerd bent
-na uw verhuis zal u alle gewestelijke en lokale taksen, heffingen, enz. in Wallonië moeten betalen
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wolf2

#3 , 11 jan 2010 18:20

Alles. Om het even welke verzekering.
Uw ziekteverzekering.
Uw verkeersbelasting zal U ook in het Nederlands blijven ontvangen.
"Nieuw" = kijkgeld voor een TV (bestaat daar nog).

Zal in het Frans aankomen: alles wat uw gemeentebestuur U stuurt + onroerende voorheffing + in te vullen aangifte personenbelasting + afrekening.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 aug 2010 12:40

Gezien u inwoner wordt van Wallonië zullen ook uw officiële dokumenten wijzigen ( zeker na verloop van tijd) dus RB - I.K - inschrijvingsboekje wagen enz enz .
Alles zal nu in het Frans zijn. U hebt (buiten enkele gemeenten) geen mogelijkheid om uw officiële documenten in het Nederlands te krijgen. U MOET Frans spreken want dat is de wettelijke voertaal
Waar wordt die regeling nog toegepast maar wordt ze dagelijks en totaal met de voeten getreden??? :(

mava105

#5 , 21 aug 2010 15:54

En geen VTM, BE2, VT4, Vitaya, enz... op de kabel.

JPV

#6 , 21 aug 2010 19:02

U MOET Frans spreken want dat is de wettelijke voertaal
eh? Ik hoop dat dit cynisch is?

Wettelijk mag je Swahili spreken in Vlaanderen of Wallonië, enkel met de overheid is de communicatie grotendeels bepaald.

Franciscus

#7 , 09 jan 2011 20:20

Wettelijke voertaal het woordje wettelijk vb
In niet wettelijke omstandigheden mag u spreken of niet spreken wat u wil.

PS probeer dat eens bij een apotheker of bij een dokter?

JPV

#8 , 10 jan 2011 15:24

je bedoelt dus de bestuurlijke voertaal ;). Nergens wordt er bepaald in een wet wat de voertaal tussen individuen in het Frans moet zijn in Wallonië.

Bij mijn weten is het perfect toegelaten om in het Nederlands klanten te bedienen in Wallonië ;). En gelukkig maar...

Terug naar “Archief”