Hallo,
gisteren merkte ik dat de watertoevoer naar het appartementsgebouw met zes huurders afgesloten was door Antwerpse Waterwerken. Het bleek dat onze verhuurder de waterrekening nog altijd niet betaald heeft (er is een schuld van 2500 euro).
Ik huur en woon er in een kleine studio.
De mensen in mijn gebouw zitten nu serieus in de rats.
Zelf moet ik nu logeren bij mijn ouders. De anderen zullen met een emmer water moeten gaan bedelen bij de buren vrees ik. Moeten de huurders nu zelf drinkwater kopen in de winkel of drinkwaterzakjes gaan halen bij de Civiele Bescherming?
Het OCMW kan niet helpen. Volgende week dinsdag kan ik langskomen bij de huurdersbond in Antwerpen.
De huisbaas is niet bereikbaar. Een huurder had van hem gehoord dat hij een paar dagen geleden naar Afrika gegaan is (op reis of voor werk?). Ik weet dat hij regelmatig naar Afrika gaat maar niet voor hoelang.
Hij is niet bereikbaar op zijn gsm (zijn voicemail zit overvol). Ook op zijn vaste telefoon en op de gsm van zijn vrouw kan ik niemand bereiken.
Ik vermoed dat de reden van de wanbetaling is omdat verschillende huurders hun huur niet betalen (een half jaar geleden gehoord van de huisbaas). Zelf heb ik altijd correct mijn huur betaald.
De andere huurders zijn nu ook allemaal van buitenlandse oorsprong en spreken slecht Nederlands. Ik denk dat de huisbaas bij het aannemen van nieuwe huurders niet grondig gecheckt heeft of ze wel solvabel zijn en in staat zijn om de huur te betalen.
Moet ik mijn domiciliebetaling van de huur nu stopzetten tot de watertoevoer terug aangesloten wordt?
Hoelang zal ik nu niet op mijn studio kunnen verblijven? Door bij mijn ouders te verblijven ben ik anderhalf uur langer onderweg naar en van mijn werk. Ik moet ook mijn moeder belasten met gebruik van haar auto door dit probleem.
Heeft iemand hier goede raad wat wij, de huurders, kunnen doen om zo snel mogelijk terug wateraansluiting te krijgen?
Dank bij voorbaat.
Dieter R.