Fornuis defect, is de verhuurder verplicht dit te vervangen?

naghy
Topic Starter

Fornuis defect, is de verhuurder verplicht dit te vervangen?

#1 , 13 jan 2011 22:28

Sinds kort is mijn kookplaat defect (aparte ingebouwde kookplaten, geen oven); de verhuurder weigert dit te vervangen, en heeft ook geen electricien gestuurd om het eventueel te herstellen.

Hij heeft me wel voorgesteld om een losstaande kookplaat (2 electr. vuurtjes) te geven, wat ik eigelijk niet aanvaardbaar vind.

Is hij wettelijk gezien niet verplicht een andere kookplaat te laten installeren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 jan 2011 23:34

Hij dient de defecte plaat te vervangen door een apparaat dat u hetzelfde kookvermogen geven (3/4/5/6 kookkringen). Los daarvan staat het hem vrij te kiezen welk type van plaat hij nu wenst te plaatsen (ingebouwd of niet). het enige wat één van de partijen zeker dient uit te voeren is na het vervangen van de plaat de plaatsbeschrijving middels een bijlage op het registratiekantoor laten aanpassen (liefst met foto's).

naghy
Topic Starter

#3 , 13 jan 2011 23:47

De eigenaar is een verre kennis, daarom hebben we geen plaatsbeschrijving opgesteld.

Momenteel heb ik een ingebouwde kookplaat met 4 keramische platen, volgens u is hij dus wettelijk verplicht om mij kookplaat met 4 kringen te geven?
Kan ik hem daartoe verplichten?

Reclame

Vandebos

#4 , 13 jan 2011 23:53

Art 1719 BW
Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.
U heeft een pand gehuurd met een fornuis met 4 kookkringen. Dat fornuis is naar de fornuizenhemel vertrokken door ouderdom/sleet. De verhuurder zal een nieuw fornuis dienen te plaatsen met vier kookkringen. (dit hoeft niet keramisch of ingebouwd te zijn)
Art. 1732. Hij is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn huurtijd ontstaan, tenzij hij bewijst dat die buiten zijn schuld hebben plaatsgehad.

Niusha

#5 , 14 jan 2011 01:58

Dus hij dient enkel een fornuis met 4 kookkringen te geven? Hij is niet verplicht het bestaande fornuis dat nu kapot is weg te halen? Anders kan hij gewoon een inductieplaat met 4 kringen geven, apart,(weet niet of dat bestaat) wat het probleem niet echt zou aanpakken, zou nog altijd opgescheept zijn met het kapotte fornuis en plaatsgebrek voor de aparte kookplaat.

Terug naar “Huren”