medisch afwezigheidsattest

DieterVB
Topic Starter

medisch afwezigheidsattest

#1 , 17 jan 2011 13:40

Beste,

Donderdag wordt ik geopereerd aan mijn sinussen.
Hiervoor moet ik worden afgezet en opgehaald aan het ziekenhuis.
De dokter in kwestie is bereid om voor zowel mijn ouders als mijn vriendin een afwezigheidsattest te schrijven.

Voor mijn ouders vomt dit geen probleem. Mijn vriendin meldt mij echter dat dit attest door haar werkgeven niet wordt aanvaard.
Deze heeft echter gaan weet dat mijn ouders ook zullen thuis zijn.

Heeft een werkgever het recht om zo'n attest te weigeren?

Ter info: mijn vriendin heeft een contract van bepaalde duur (tijdelijk contract) dat afloopt op 01/02/2011.

Alvast bedankt voor de hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 17 jan 2011 13:49

Kans is inderdaad groot dat ze geen recht heeft op een dag verlet voor uw ziekenhuisopname en dat ze een dag verlof gaat moeten nemen. Het arbeidsreglement van haar werkgever zal uitsluitsel brengen.

DieterVB
Topic Starter

#3 , 17 jan 2011 13:53

Wat zijn de redenen waarop een werkgever dit attest kan weigeren?
Indien we wettelijk samenwonend zouden zijn, wat nu niet het geval is, kan hij dit dan nog weigeren?

Ik dacht dat een werkgever dit nooit kon weigeren, maar ik ben een leek in dit soort zaken, vandaar ook dat ik jullie advies vraag.

Reclame

Lightning

#4 , 17 jan 2011 13:59

Omdat een opname van U (gewoonlijk) niet valt onder de gevallen die recht geven op een extra dag verlet voor de partner. Daarom wordt het attest geweigerd door de werkgever. De werkgever kan uw partner uiteraard wel een gewone dag verlof toestaan, daar is geen attest voor nodig.

DieterVB
Topic Starter

#5 , 17 jan 2011 14:06

Oke, bedankt voor de info.

Lightning

#6 , 17 jan 2011 14:08

Volgende link brengt misschien nog meer licht in de duisternis.
http://www.vacature.com/carriere/mag-je ... -kind-ziek" onclick="window.open(this.href);return false;

DieterVB
Topic Starter

#7 , 17 jan 2011 14:30

Bedankt voor de snelle reactie en de hulp!

Terug naar “Archief”