Problemen met schoonouders over domiciliering

keva29
Topic Starter

Problemen met schoonouders over domiciliering

#1 , 16 jan 2011 13:42

Wie kan me hiermee helpen???

Hallo,

Ik ben een vrouw van 30 jaar en krijg een minimum uitkering van dopgeld omdat ik nooit heb kunnen werken dus dat is zo een 350euro en ik krijg nog een integratietegemoetkoming van 200euro.
Mijn vriend heeft een loon van 1700euro netto.
Ik heb een handicap in onderamen en onderbenen en zit in rolstoel vandaar die integratietegemoetkoming.
Nu willen we gaan samenwonen en een appartement huren.
Maar van mijn schoonouders ben ik verplicht om mijn domicile samen te zetten zij beweren dat ik niks verlies van mijn uitkeringen en dat mijn vriend zelfs nog terugtrekt van de belastingen.

Wie kan me hiermee helpen want ik gellof geen bal van wat ze zeggen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 16 jan 2011 14:46

onafgezien van het feit wat de financiele gevolgen zijn van het wel of niet samen domicilieren, is deze beslissing in de eerste plaats iets tussen u en uw vriend. zijn schoonouders hebben zich daar niet in te mengen....
Neem samen met uw vriend inlichtingen bij de RVA, de ziekenkas en de dienst die de integratietegemoetkoming uitkeert om te weten hoe alles berekend wordt.
Weet wel dat je eigenlijk wettelijk verplicht bent je te domicilieren waar je woont...
Je kan bijvoorbeeld weleen domicilieringsadres hebben waar je vaak bent en een tweede verblijfplaats waar je ook vaak overnacht. (zoals de kotstudenten, of mensen die in de Ardennen wonen en werken aan de kust...)
Je zou kunnen wonen bij je ouders (en daar dus een vaste ingerichte kamer hebben) en vaak overnachten bij je vriend. Maar dat betekent dat je dan het huurcontract van het apartement niet samen ondertekent.
Samen informeren en overleggen. Je schoonouders hebben je niet te verplichten. Ik neem aan dat je vriend toch meerderjarig is?

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 jan 2011 20:12

Indien u met uw vriend gaat samenwonen dan bent u wettelijk verplicht daar uw domicilie te plaatsen. Waarschijnlijk is het die verplichting waarop de ouders van uw vriend u hebben willen op wijzen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

keva29
Topic Starter

#4 , 16 jan 2011 20:23

Ja natuurlijk mijn vriend is meerderjarig hij is 26 :)

j.demoor

#5 , 18 jan 2011 09:54

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd euro...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

“Art.7.§ 1. De in artikel 1 bedoelde tegemoetkomingen kunnen enkel toegekend worden indien het bedrag van het inkomen van de persoon met een handicap en het bedrag van het inkomen van de persoon met wie hij een huishouden vormt, het in artikel 6 bedoelde bedrag van de tegemoetkomingen niet overschrijdt. De Koning* bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, wat moet worden verstaan onder " inkomen " en door wie, volgens welke criteria en op welke wijze het bedrag ervan moet worden bepaald...§ 3. Onder ‘huishouden’ moet worden verstaan elke samenwoning van twee personen die geen bloed- of aanverwant zijn in de eerste, tweede of derde graad...“(27 FEBRUARI 1987. - Wet betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap)

* Zie zelf art.8., 6 JULI 1987. - Koninklijk besluit betreffende de inkomensvervangende tegemoetkoming en de integratietegemoetkoming.

Door het enkele samenwonen wordt u fiscaal niet ten laste van uw vriend(art.136 WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

Het huwelijksquotient uit art.88 WIB vereist dat uw aanslag gemeenschappelijk is,wat WETTELIJKE samenwoning vereist(Art.126 WIB).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”