Erfrecht

Lien
Topic Starter

Erfrecht

#1 , 02 jan 2007 17:09

Eerst het verhaal:
In '92 overleed de moeder van mijn vader. In het testament stond dat het erfdeel van m'n vader doorgegeven werd aan mij en mijn broer. Toen waren wij echter nog minderjarig en werd een tante van ons als verantwoordelijk aangesteld. Zij heeft het geld al die tijd belegd en had het onder haar toezicht.
Nu weten wij niet over hoeveel geld dit ging, maar er bestaat een groot vermoeden dat die tante een groot deel van het geld toch doorgegeven heeft aan mijn vader. Kunnen wij hier nu nog stappen tegen ondernemen en laten nagaan hoeveel ons erfdeel juist was, want alles wordt daar zodanig in de doofpot gestoken dat het onmogelijk is om er een correct zicht op te krijgen via de familie alleen. En als we dan juist weten hoeveel het was, kunnen we dan nog stappen ondernemen om alles terug te vorderen?
Alvast bedankt!
Lien

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 13 jan 2007 20:33

Zoek de gemeente waar uw oma het laatst woonde. Zoek dan het registratiekantoor dat nu bevoegd is voor die gemeente. Neem uw identiteitskaart mee en ga naar dat kantoor op een werkdag tussen 8 en 12. Als u die kent, schrijf dan ook haar geboortedatum ergens op. Vraag een fotokopie van de aangifte van nalatenschap. De ontvanger is verplicht u die te geven, tegen betaling van enkele euro's (minder dan 8).

Daarin staat alvast over hoeveel geld het ging en in welke vorm (rekening, effecten, ...).

Alle herbeleggingen moeten gebeuren onder controle van een rechter (ik denk de vrederechter). Op uw meerderjarigheid moet u het geld worden overhandigd. Uw tante zal zich moeten verantwoorden voor haar beheer.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”