Successierechten

Fly
Topic Starter

Successierechten

#1 , 17 jan 2011 14:18

Mijn vriend heeft geld gegeven zodat ik een huis kan kopen. We zijn niet samenwonend. Ik heb 2 kinderen. Kan ik in mijn testament zetten dat hij de helft van mijn huis krijgt en wat betaald hij dan aan successierechten. Hoe kan ik het anders oplossen dat hij niet op straat komt te staan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 jan 2011 12:47

Opgelet , als hij dat geld niet officiëel geschonken heeft , kan er een schuld zijn ontstaan , die bij uw overlijden kan opgevorderd worden.
U heeft twee kinderen , dan kan u niet de helft maar slechts 1/3 aan uw vriend overmaken in uw testament. Hij betaalt zich dan wel blauw aan successierechten : meer dan de helft.
U bent niet samenwonend , maar hij zou toch op straat komen te staan??!! U kan in uw testament hem ook het vruchtgebruik geven , zodat hij in dat huis kan blijven wonen.
Indien U wettelijk zou gaan samenwonen , via registratie op het gemeentehuis , bekomt hij automatisch en gratis dat vruchtgebruik. Dat is eigenlijk de simpelste oplossing.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”