Inbreng - Inkorting

Tmespreu
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Inbreng - Inkorting

#1 , 18 jan 2011 18:31

Zijn de regels betreffende de inkorting en inbreng (nalatenschap) ook van toepassing als de erflater intestaat komt te overlijden?

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 18 jan 2011 18:41

Ja.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Tmespreu
Topic Starter

#3 , 18 jan 2011 19:25

Maar de reservataire erfgenamen en die door devolutie aangeduid zijn toch niet altijd dezelfde personen?

Reclame

roharro

#4 , 18 jan 2011 20:26

Als ik u goed begrijp meent u een probleem te onderkennen dat er niet kan zijn. Tracht uw vraag eens te illustreren met een practisch voorbeeld van wettelijke devolutie waarin er volgens u een dergelijk dilemma voorkomt ivm reservatair gedeelte.
De wettelijke devolutie sluit namelijk dergelijke inconsistenties uit.

Tmespreu
Topic Starter

#5 , 18 jan 2011 21:03

Eerlijk gezegd is het probleem dat ik beide door elkaar haal denk ik..

In mijn cursus (gezins- en familiaal vermogensrecht) wordt eerst de 'wettelijke devolutie' besproken, dan 'testamentair erfrecht' en daarna afzonderlijk, zonder echt te reffereren naar de devolutie of reserve; de 'inkorting' en 'inbreng'.

Kunt u mij misschien uitleggen hoe de wettelijke devolutie de inconsistenties uitsluit?

Dank voor de verheldering.

roharro

#6 , 18 jan 2011 21:18

Kunt u mij misschien uitleggen hoe de wettelijke devolutie de inconsistenties uitsluit?

Omdat de loutere toepassing van de wettelijke devolutie (=de wettelijke erfopvolging zoals bij de wet voorzien) op zichzelf geen conflict met niet respecteren van enig voorbehouden deel kan creëren. Het zijn beschikkingen buiten de gewone wettelijke erfopvolging (schenkingen, testamenten,...) die er de oorzaak van kunnen zijn.

Of om hetzelfde anders te formuleren: in het geval van een erflater die nooit geschonken heeft en geen enkele wilsbeschikking heeft opgesteld kan er in het raam van de wettelijke devolutie geen probleem opduiken ivm reservataire delen.
Laatst gewijzigd door roharro op 18 jan 2011 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Tmespreu
Topic Starter

#7 , 18 jan 2011 21:34

De logica zelve uiteindelijk..

Ik had het zo nog niet bekeken, dank je wel voor de verduidelijking :D

wanton

#8 , 18 jan 2011 21:57

Iemand die in zijn leven schenkingen heeft gedaan , kan toch intestaat overlijden. In dat geval spelen inbreng en eventueel inkorting wel degelijk mee.
Stel iemand heeft drie kinderen en schenkt één van hen 50.000 €. Hij overlijdt zonder testament. De drie kinderen erven dus evenveel : die 50.000 € moet ingebracht worden en zal ingekort worden.

Inbreng en inkorting zijn van toepassing zowel bij vererving met als zonder testament vanwege de erflater.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”