Inkorting (cijfervoorbeeld)

Tmespreu
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Inkorting (cijfervoorbeeld)

#1 , 19 jan 2011 09:12

Kan iemand mij deze 'casus' even uitleggen aub?
(Ik heb de oplossing ervan maar ik zie de redenering erachter niet goed)

X heeft 2 kinderen A & B
X is niet gehuwd
X laat een vermogen na van 6000
Hij heeft zijn zoon A een schenking van 4000 gedaan
Hij heeft zijn vriendin een schenking van 3000 gedaan
Hij heeft zijn zoon B een schenking van 5000 gedaan met vrijstelling van inbreng.

Hoeveel krijgt ieder, of wie moet er iets inbrengen?
Ik had graag de redenering geweten, dank!

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 19 jan 2011 15:19

Ben je student? Ik geef je een stuk van de oplossing. Over de rest moet je "zelf" eerst hard nadenken.
Woonde X wettelijk samen met zijn vriendin? Eigenlijk maakt het niets uit.
Om te bepalen of er ingekort moet worden, moet eerst de fictieve massa samengesteld worden.
Fictieve massa: 6000 + 4000 + 3000 + 5000 = 18.000 €.
Bij het samenstellen van de fictieve massa worden ook schenkingen met vrijstelling van inbreng in rekening gebracht.
Aangezien X twee kinderen had, mocht hij 1/3 van zijn bezit vrij wegschenken. Dit stemt overeen met 6000 €, ook aan niet- reservataire erfgenamen.
- Hoe ga je nu verder redeneren?
- Wat is jouw oplossing?

Tmespreu
Topic Starter

#3 , 19 jan 2011 19:07

Ik ben student, en ik heb de gehele uitkomst (ik probeer niet via een forum mijn taken te laten oplossen :D).
Ik begrijp gewoon niet hoe de prof er aan is geraakt.. (gezien het een vraag-oplossing voorbeeld is)

Oplossing:
Zoon A krijgt 2000
Zoon B krijgt 4000
Vriendin houdt schenking

Fictieve massa berekenen en het beschikbaar gedeelte snap ik, de rest minder :P

Reclame

wanton

#4 , 19 jan 2011 19:52

Ik wilde juist dezelfde oplossing geven = Zoon A heeft in totaal 6000 € / Zoon B 9000 €/ Vriendin 3000 €

Uitleg :
Fictieve massa = 18000 €. Vrij beschikbaar deel = 1/3 of 6000 €. Schenkingen = 8000 €

Vriendin is geen erfgenaam , die is geen inbreng verschuldigd. Zij behoudt de schenking volledig. Zie BW art 857.

Zoon B is wel erfgenaam : die is wel inbreng verschuldigd voor het deel dat het vrij beschikbaar deel overschrijdt , dus inbreng van 2000 €. Zie BW art 844

Zoon A krijgt 2000 € om tot zijn reserve van 6000 € te komen. De overige 4000 € gaan naar zoon B.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Tmespreu
Topic Starter

#5 , 19 jan 2011 21:09

Helemaal duidelijk nu!

Dank je wanton voor de vele keren dat je me al hebt geholpen met het doorgronden van het Privaatrecht :D

wanton

#6 , 20 jan 2011 20:30

Toch nog even duiding , omdat de indruk zou kunnen ontstaan dat , wanneer men alles aan vreemden schenkt , de kinderen kunnen onterfd worden. Neen dus.

Een erflater kan het vrij beschikbaar deel wegschenken : bij 1 kind is dat de helft ; bij 2 kinderen 1/3 ; bij 3 of meer kinderen wordt dat 1/4. Zolang de schenkingen binnen dat beschikbaar gedeelte vallen , is er geen inbreng nodig en komt er geen inkorting. Indien de schenkingen dat gedeelte overschrijden is er wel inbreng en inkorting voor het overtallige bedrag. Schenkingen aan vreemden hebben voorrang op schenkingen aan wettelijke erfgenamen (kinderen) die steeds inbreng moeten doen. De wetgever gaat er van uit dat de erflater steeds beoogt dat zijn kinderen evenveel erven. Indien hij toch een verschil wenst moet dat expliciet verklaard worden op de schenkingsakte , desnoods via testament : schenking buiten erfdeel of zonder inbreng. Voor zover die som , na schenkingen aan vreemden , binnen het beschikbaar deel valt , blijft die behouden. Een overtallig bedrag kan ingekort worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”