wat met vruchtgebruik van een woning

carchapet
Topic Starter

wat met vruchtgebruik van een woning

#1 , 03 jan 2007 13:00

Mijn man en ik zijn allebei aan ons tweede huwelijk toe. Hij had 1 kind, ik 2.
Wij wonen in zijn huis maar bij een eventueel overlijden zou ik het vruchtgebruik krijgen van de woning.
Mijn vraag is de volgende daar het om een vrij grote woning gaat. Wat mag ik doen als ik niet meer in staat zou zijn om dat grote huis te bewonen. Wat indien ik een appartement wil kopen. Mag ik dan die woning verkopen?
Andere vraag : erven de 3 kinderen het huis, of gaat de woning naar zijn dochter? Ik heb trouwens mijn woning verkocht voor ons huwelijk en het geld erin gespendeerd om het huis op te knappen.
dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 jan 2007 18:13

Beste , vruchtgebruik(VG) wil zeggen dat U slechts de opbrengst van een goed krijgt , maar het zelf niet bezit. Concreet erft U dus het levenslang vruchtgebruik van ZIJN woning , dwz. U kan het bewonen , verhuren. Maar U kan het op geen enkele wijze verkopen . U kan wel uw vruchtgebruik verkopen aan zijn kind , dat de woning in blote eigendom (BE) zal erven. Een andere mogelijkheid , omdat de woning te groot is voor u , bestaat erin dat U samen met zijn kind de woning verkoopt en in dezelfde verhouding BE/VG een appartement koopt. Bij uw overlijden komt de woning sowieso toe aan dat kind. U kan wel vb. deze woning verhuren en de opbrengst gebruiken om zelf een appartement te huren. Dit kan U doen zonder tussenkomst van zijn dochter.
Wat het tweede deel van uw vraag betreft , heb ik al deels geantwoord. Heeft U bewijzen van uw bijdrage aan ZIJN woning? Staat dit op ??n of andere manier ergens beschreven? Anders herhaal ik nogmaals : Investeer nooit in een woning waar je niet minstens mede-eigenaar van bent! Zonder bewijs , vb. faktuur op uw naam , kan U geen aanspraak maken op een terugbetaling van de ge?nvesteerde bedragen. Ik zou zeggen : U moet hem heel graag zien!

j.demoor

#3 , 04 jan 2007 13:40

?Art.595.De vruchtgebruiker kan persoonlijk de vruchten genieten, hij kan verpachten, of zelfs zijn recht verkopen of afstaan om niet.Verhuring door de vruchtgebruiker alleen voor langer dan negen jaren is, ingeval het vruchtgebruik ophoudt, ten aanzien van de blote eigenaar slechts verbindend voor de tijd die nog overblijft hetzij van de eerste periode van negen jaren, indien partijen zich nog daarin bevinden, hetzij van de tweede periode, en zo verder, op zulke wijze dat de huurder enkel recht heeft op het genot gedurende de gehele periode van negen jaren, waarin hij zich bevindt.Verhuring voor negen jaren of minder, door de vruchtgebruiker toegestaan of vernieuwd, meer dan drie jaren voor het eindigen van de lopende huur wanneer het landeigendommen betreft, en meer dan twee jaar voor hetzelfde tijdstip wanneer het huizen betreft, heeft geen gevolg, tenzij de uitvoering voor het einde van het vruchtgebruik begonnen is.?(Burgerlijk Wetboek).

Uw investeringen met ?eigen vermogen? in het ?gemeenschappelijk huis? dient u te bewijzen teneinde bij vervreemding van het huis die investeringen terug te krijgen.

Bij overlijden van een echtgenoot erft de andere echtgenoot het vruchtgebruik van zijn nalatenschap en erven ENKEL diens EIGEN kinderen er de blote eigendom van.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

wanton

#4 , 06 jan 2007 17:35

Ter overweging : waarom niet wederzijds overgaan tot gewone adoptie.
Meer bepaald , als kinderen van de nieuwe partner geadopteerd worden behouden zij een band met de oorspronkelijke familie, hun moeder resp. vader. Maar in het nieuwe gezin zijn zij evenwaardig en hebben qua erfrecht dezelfde rechten , ook to. hun nieuwe vader/moeder. Op deze manier komt uw investering deels uiteindelijk ten goede aan uw kinderen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”