problemen tussen huurder en medebewoners

Didier2704
Topic Starter

problemen tussen huurder en medebewoners

#1 , 29 dec 2010 10:19

beste,

ik ben eigenaar van een eigendom, dat verhuurd wordt in een appartementsgebouw. De huurder heeft een 3-6-9 contract en betaalt stipt op tijd.
Nu is het zo dat er door kleinere problemen een hetze ontstaan is tussen medebewoners en de huurder. Het escaleert nu al zo ver, dat er door de huurder bedreigingen worden geuit naar de medebewoners toe.
(en waarschijnljk ook omgekeerd)
De syndicus van het gebouw wordt hierin betrokken (is trouwens niet helemaal neutraal, want hij heeft ook een eigendom in dit gebouw, dat hij verhuurt) en vraagt mij - de eigenaar - om actie te ondernemen tegen de huurder. (ik word oa aangespoord om een uitdrijvingsverzoek opstarten)
Er werd bij mijn weten nog geen officiële klacht neergelegd bij de politie. De syndicus dreigt er mee om via de Algemene Vergadering een uitdrijvingsverzoek op te starten.

Vraag is nu de volgende:
- hoe stel ik me op tegenover de syndicus in deze zaak ? (Heb een aangetekend schrijven ontvangen)
- hoe stel ik me op tegenover de huurder ?
- wat zijn de risico's die ik loop als eigenaar als ik niets onderneem ?
- indien er officieel klacht wordt neergelegd (PV), wat moet ik dan doen ?
- kan de Syndicus een uitdrijvingsverzoek starten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 29 dec 2010 13:43

U maakt de huurder een kopie van het door u ontvangen AS over en vraagt naar diens reactie. U verzoekt de huurder een kopie van deze reactie te bezorgen aan de syndicus op adres X.

Wat valt volgens u onder kleine problemen?

Didier2704
Topic Starter

#3 , 29 dec 2010 14:03

Bedankt voor uw reactie. Wij doen meteen het nodige.

De 'kleine problemen' waarvan sprake krijgen hun oorsprong over het al of niet mogen plaatsen van een fiets op een plaats waar het in principe niet is toegelaten. De huurder blijft volharden en plaatst zijn fiets nog steeds onder een bord, waar - terecht - opstaat dat er geen fietsen toegelaten zijn. Wij hebben al meermaals aangedrongen, zelfs via een AS, dat dit niet mag.

De tegenreaktie van de medebewoners bleef niet uit: ze verplaatsen zijn fiets en dan wordt hij op zijn beurt terug boos en neemt - volgens de medebewoners - de kerstversiering in de hal weg, enz...
Volgens ons wordt hij aan de ene kant wat geviseerd maar aan de andere kant weigert hij pertinent zijn fiets te verplaatsen.
We kunnen dit wel niet laten betijen want onlangs werden er al serieuze dreigementen geuit.

Reclame

Vandebos

#4 , 29 dec 2010 14:15

U zendt de syndicus een tegenAS waarin u hem erop wijst dat u de huurder bij het ondertekenen van het contract een kopie van het reglement heeft bezorgd, dat u hem er reeds meermaals op heeft gewezen dat er op die plaats geen fietsen mogen staan en dat de syndicus onder de noemer van bewarende maatregelen betreffende veiligheid ruim voldoende bevoegdheden heeft om BV een fietsklem of 5 op de in overtreding staande fiets te plaatsen. Dat hij voor vaststellingen van vandalisme de politie PV dient te laten opstellen in plaats van derden zomaar aangetekend te gaan beschuldigen van deze feiten, dat hij hierdoor zijn agentschap en de vme in feite blootstelt aan mogelijke aanklachten wegens laster en eerroof.

Ik denk niet dat een vrederechter zomaar een huurder gaat laten uitzetten wegens niet correct parkeren van een fiets...

Didier2704
Topic Starter

#5 , 30 dec 2010 00:04

Bedankt voor uw raad !
Ik heb intussen twee brieven verstuurd: één AS naar de Syndicus en één AS naar de huurder , waarbij ik
eveneens het AS (naar ons gericht door de Syndicus) meegestuurd heb, polsende naar zijn reaktie.
Ik hou u op de hoogte !

Didier2704
Topic Starter

#6 , 22 jan 2011 12:13

we zijn nu enkele weken verder en kregen een AS terug van de Post die meldt dat de huurder zijn AS niet opgehaald heeft...
Wat nu ?

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jan 2011 12:18

Stuur via gewoon schrijven een kopie van die brief naar hem, met eveneens de melding dat hij zijn AS niet is gaan afhalen . Open het AS echter niet en hou het bij.Moest er laten een rechtzaak van komen is dat een bewijsstuk.
Persoonlijk stuur ik een kopie iedere aangetekende brief ook via de gewone post. Wel dat dan vermelden in de aangetekende brief.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jan 2011 12:29

Voor de bedreigingen en de diefstal/vandalisme dient de politie een pV op te stellen.
Zo staat men sterker.

Terug naar “Huren”