Dit is een correcte uitleg geldig voor een beroepsbelegger. Je kan dit eventueel zien door de spread die de banken mekaar aanrekenen.
Een kleine belegger heeft echter geen invloed op de bepaling van de prijs. Meestal krijgt hij een voorstel van de bankadviseur en kent hij het eigenlijk rendement niet. Wel het couponrendement, dat in de meeste gevallen ver afwijkt van het réele rdt.
Hieruit volgt dan dat een spaarboek meer zou kunnen opbrengen dan de goede belegging aangeraden door die adviseur.
Wat nu betreft : "Vadertje Staat ontvangt maar 1 x RV hoor!" denk ik je te moeten tegenspreken, maar je mag mij altijd verbeteren.
"Du choc des idées jaillit la lumière"
Vroeger poste ik hier een vraag over de fiscale regularisatie.
De persoon in kwestie vertelde mij nu hetvolgende:
1) Niettegenstaande het arrest Van Dijk
2) Niettegenstaande er een overeenkomst bestaat tussen Be en Lu kwa dubbele belastingsheffing is de reeds ingehouden 20%( RV + staatsheffing) niet recupereerbaar.
Die fiscus (toch deel van vadertje staat) erkent noch de overeenkomst, noch het arrest VD.
Ik dank je voor de gegeven infon en wens je nog een prettige zondag.
Het arrest DIJKMAN gaat enkel over de gemeentebelasting op de buitenlandse roerende voorheffing. Dit mag niet meer. Het dubbel-belastingbedrag heeft er niet veel mee te maken en dat treedt slechts in werking als de roerende buitenlandse voorheffing méér dan 10 % bedraagt.
Indien je
zowel in Luxemburg 20% als in belgie rv hebt betaals, zou jij normaal 10 % rv moeten kunnen recuperen.
Het Hof van Beroep te Antwerpen heeft hierover echter in zijn tussenarrest van 16 juni 2009 in toepassing van artikel 234 van het EU-Verdrag een prejudiciële vraag gesteld aan het Europees Hof van Justitie. De uitspraak is nu gekend (Arrest van het Europees Hof van Justitie dd. 01.07.2010). Het Hof stelt dat het niet kan dat wie buitenlandse roerend inkomsten geniet en geen roerende voorheffing werd ingehouden, in tegenstelling tot bij wie roerende voorheffing wel werd ingehouden, onderworpen wordt aan een aanvullende gemeentebelasting op deze buitenlandse ontvangen roerende inkomsten.