Schenkingen binnen wettelijk stelsel zonder huwelijkscontrac

loper
Topic Starter

Schenkingen binnen wettelijk stelsel zonder huwelijkscontrac

#1 , 21 jan 2011 11:42

Volgende situatie:

getrouwd onder het wettelijk stelsel zonder huwelijkscontract.
Stel dat ik een schenking krijg en deze schenking gebruik om samen met
mijn echtgenoot een bouwgrond te kopen. Wat gebeurt er dan exact
- bij overlijden van ikzelf?
- bij echtscheiding?

Ik stel deze vraag omdat de persoon die de schenking doet, kost wat
kost deze schenking in mijn eigen vermogen wil houden, en hij is
ervan overtuigd dat, als ik deze schenking gebruik om bouwgrond mee
te kopen met mijn echtgenoot, mijn echtgenoot daar bij overlijden van ikzelf
of bij scheiding 'mee van zal profiteren'.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 jan 2011 16:41

Ik stel deze vraag omdat de persoon die de schenking doet, kost wat
kost deze schenking in mijn eigen vermogen wil houden, en hij is
ervan overtuigd dat, als ik deze schenking gebruik om bouwgrond mee
te kopen met mijn echtgenoot, mijn echtgenoot daar bij overlijden van ikzelf
of bij scheiding 'mee van zal profiteren'.
De goederen in de schenking blijven van u , dat is duidelijk. Maar niemand kan beletten dat uw echtgenoot daarvan kan profiteren , al was het maar dat hij desgevallend het vruchtgebruik bekomt van de woning.
Bovendien als die grond van U alleen blijft , zou ik uw echtgenoot de raad geven niet te investeren in de woning , die dan ook van U wordt , zonder één of andere zekerheid van mede-eigendom betreffende de woning. Mee werken , investeren ,lenen en betalen zonder iets te ontvanagen van de woning? Ik niet!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

loper
Topic Starter

#3 , 23 jan 2011 21:26

Uit uw antwoord veronderstel ik dat door die schenking te gebruiken, de grond dan automatisch
van mij alleen wordt (wat ik trouwens zelf niet wil!)

Reclame

wanton

#4 , 23 jan 2011 22:59

Als u die grond alleen zou kopen , zonder tussenkomst van uw echtgenoot , wordt het huis dat u erop gaat zetten ook van U alleen, hoeveel uw echtgenoot ook mee betaalt of meewerkt.
Koopt u samen de grond , is uw echtgenoot ook betrokkene. Ik denk dat het moeilijk wordt om iets te doen in die richting waarbij uw echtgenoot 'niet kan profiteren.'
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sleper

#5 , 24 jan 2011 08:28

Als u die grond alleen zou kopen , zonder tussenkomst van uw echtgenoot , wordt het huis dat u erop gaat zetten ook van U alleen, hoeveel uw echtgenoot ook mee betaalt of meewerkt.
Koopt u samen de grond , is uw echtgenoot ook betrokkene. Ik denk dat het moeilijk wordt om iets te doen in die richting waarbij uw echtgenoot 'niet kan profiteren.'
Na zijn scheiding heeft een vriend van me nochtans zijn vrouw een deel moeten uit betalen . Hij,had de grond en het huis nochtans voor zijn huwelijk. Het huis heeft nadien een grondige renovatie ondergaan waardoor het in waarde steeg .ik vermeld er wel bij dat zijn vrouw een ingerichte kamer had om haar beroep van voetverzorgster uit te oefenen .Misschien is dat de reden . Ook mijn broer heeft zijn ex een deel moeten betalen van de gedane renovatiekosten .

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”