vervanging van kachel op aardgas

Marleen Lauryssen
Topic Starter

vervanging van kachel op aardgas

#1 , 04 jan 2007 13:28

Ik huur zeer recent een woning. In de woning bevindt zich een gaskachel, waarvan we vermoeden dat ze ouder is dan 40 jaar. Tijdens de zomer hebben we de waakvlam van de kachel gedoofd. Nu het terug kouder is, hebben we al verschillende pogingen ondernomen om de waakvlam terug aan te maken, zonder succes. Ik heb dan de technieker gecontacteerd die de kachel vroeger al terug een keer heeft aangemaakt. Hij wil echter niks meer aan de kachel doen, omdat hij beweert dat de kachel totaal niet meer beantwoord aan de normen qua veiligheid en hij geen ricico's wil nemen. Hij vertelt me dat wanneer hij die kachel toch zou aanzetten, hij door de verzekering aansprakelijk kan gesteld worden voor de schade die door de kachel wordt veroorzaakt.
Nu het probleem : is de verhuurder verplicht om de gaskachel te laten vervangen (eventueel door een 2de hands kachel) ? Betrokkene is dit niet van plan omdat "de gaskachel maar een bijverwarming is". Kan de verhuurder mij verplichten om de centrale verwarming aan te zetten wanneer ik in principe de woning kan verwarmen met mijn houtkachel en de gaskachel ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 jan 2007 13:50

?Art.1719.De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :...2? Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is...Art1720...Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.?(Burgerlijk Wetboek).

Dat "de gaskachel maar een bijverwarming is" ontheft de verhuurder niet van zijn wettelijke verplichtingen.

Reclame

Terug naar “Huren”