Werkloos --> feitelijk of wettelijk samenwonen?

Sporty87
Topic Starter

Werkloos --> feitelijk of wettelijk samenwonen?

#1 , 27 jan 2011 11:48

Hallo!

Volgend jaar heb ik de kans om via de VDAB een verpleegkunde-opleiding te volgen met behoud van een uitkering.
2 jaar geleden hebben ik en mijn vriend een huisje gekocht, maar momenteel wonen we nog feitelijk samen en
krijgen we dus nog een aparte belastingsbrief. Nu was mijn vraag of het financieël voordeliger is om wettelijk
samen te wonen of niet?
En waarvoor ik vooral schrik heb zijn de belastingen.. op de uitkering betaal je maar 10.09% belastingen, en
ik vraag mij af of je in juni niet heel veel moet bijbetalen ook al heb ik een hypotheek?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 28 jan 2011 06:17

alles hangt af van je totaal inkomen, ook dat van je vriend.

Het KAN zijn dat het financieeel voordeliger is om wettelijk samen te wonen, maar ook niet.

(heeft niks te maken met al dan niet wettelijk samenwonen: hou er trouwens rekening mee dat in de meeste opleidingen, je periodes doorlopen en je dus in je tweede periode of zelfs in het forfait kan geraken (met héél lage uitkeringen). Even vergeten of dit ook geldt bij deze opleiding, maar best eens informeren)

Sporty87
Topic Starter

#3 , 28 jan 2011 08:32

Ik heb wat verder opgezocht en het lijkt me voordeliger om toch feitelijk samen te wonen.

En verpleegkunde is een knelpuntberoep, dus ik behoud 3 jaar mijn hoogste uitkering.

Reclame

Sporty87
Topic Starter

#4 , 31 jan 2011 14:35

Ik had nog een vraagje ivm werkloosheid..

Ik heb juist ergens gelezen als je dopt, dat je geen belastingen kunt terug trekken.. vb. van je lening of energiebesparende maatregelen.
Klopt dit of niet? Want je betaald toch die 10.09% belasting en in juni waarschijnlijk de rest?

JPV

#5 , 01 feb 2011 09:04

je kan wél belastingen terugtrekken, maar natuurlijk niet meer dan wat je betaald hebt (behalve voor de zaken waarvoor er een belastingskrediet is)

Terug naar “Werkloosheid”