Geen registratie, geen plaatsbeschrijving, tegenstrijdig.

Vandekastnaardemuur
Topic Starter

Geen registratie, geen plaatsbeschrijving, tegenstrijdig.

#1 , 27 jan 2011 23:41

Beste,

Sinds 1/12/2008 huur ik een appartementje. Dit op de eerste verdiep van een huis, waar niemand anders woont. Regelmatig komt de huisbaas langs om in de rest van het gebouw te klussen. Dit op onregelmatige uren en gelijk welke dag van de week. Periode dat hij smorgens om 6u al rondliep. De trap om naar boven te gaan is een draaibrandtrap.

Ik heb een contract van 3jaar en nam dit over van een jongeman die vroegtijdig zijn contract had beëindigd maar waarborg terugkreeg na het vinden van een nieuwe huurder, ik.
Nu zit ik hier ondertussen 2jaar, superhoge gasrekeningen achter de rug, want zijn geen aparte tellers aanwezig. Ook heb ik een volledig nieuwe keuken geplaats aangezien er niet meer stond dan een plank met afwasbak en kookvuren. Daar wilt hij niet in tussenkomen.

Heb na mondelinge overeenkomst met de huisbaas beginnen zoeken naar nieuwe huurder want dan kreeg ik mijn waarborg terug. Zelf nieuw appartement gezocht, wacht nog op bevestiging. Ondertussen al 2 kandidaten gehad, heeft ze alle 2 geweigerd en vandaag kwam hij af dat ik bij een 3 jarige contract (maximum 3jaar) geen opzeg kan doen.
Wel staat er in dat als ik geen huur meer betaal automatisch de opzegtermijn ingaat. ( dit op een bijgetypte bijlage)

Het contract is niet geregistreerd + er is ook geen plaatsbeschrijving.

Wat kan ik doen?

groeten
S.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 29 jan 2011 18:23

Periode dat hij smorgens om 6u al rondliep. De trap om naar boven te gaan is een draaibrandtrap.
Na de rest van je post doorgenomen te hebben, heb je hier volgens mij te doen met het type van zelfklussende huisjesmelker-verhuurder. Dit is een uitstervende soort in die zin dat de zelfklussende eigenschap wegvalt.
Superhoge gasrekeningen achter de rug, want zijn geen aparte tellers aanwezig.
Je hebt normaal recht op een afzonderlijke teller.
Ook heb ik een volledig nieuwe keuken geplaats aangezien er niet meer stond dan een plank met afwasbak en kookvuren. Daar wilt hij niet in tussenkomen.
Nogal normaal dat hij daar niet in wil tussenkomen als huisjesmelker.
... kwam hij af dat ik bij een 3 jarige contract (maximum 3jaar) geen opzeg kan doen. Wel staat er in dat als ik geen huur meer betaal automatisch de opzegtermijn ingaat. (dit op een bijgetypte bijlage).
Dat eerste klopt dat tweede is een onwettige clausule, dus of je dat getekend hebt of niet maakt in feite niets uit.
Het contract is niet geregistreerd + er is ook geen plaatsbeschrijving.
"Ook heb ik een volledig nieuwe keuken geplaats aangezien er niet meer stond dan een plank met afwasbak en kookvuren."Kijk bij dit soort verhuurders is er maar een weg en dat is de harde weg, de heel harde weg. Vermits er geen plaatsbeschrijving is en de woning bij de aanvang van de huur hoogstwaarschijnlijk niet voldeed aan de minimumvereisten waaraan een woning dient te voldoen vooraleer zij op de verhuurmarkt mag aangeboden worden (enkel woningen die voor hoofdverblijfplaats dienen) ....
Wat kan ik doen?
Je huidige verhuurder de stuipen op het lijf jagen, misschien zelfs al je huurgelden die je tot hiertoe betaald hebt terugvorderen ....

Even advocaat van de duivel spelen ..

BW BOEK III AFD II
Huurwet Art 2
Het gehuurde goed moet beantwoorden aan de elementaire vereisten van veiligheid gezondheid en bewoonbaarheid .. (KB 08.07.97 tot vaststelling van de voorwaarden waaraan ten minste voldaan moet zijn wil men een onroerend goed dat wordt verhuurd als hoofdverblijfplaats in overeenstemming zijn met de elementaire vereisten inzake veiligheid gezondheid en bewoonbaarheid).
De elementaire vereisten van veiligheid hygiene en bewoonbaarheid zijn beschikkingen van openbare orde. Een woning die daar niet aan voldoet wordt onttrokken aan de handel en kan niet het voorwerp uitmaken van een huurovereenkomst (art 6 en 1128 BW). Mocht zodanige woning toch verhuurd worden, dan is de overeenkomst nietig volgens art 1131 en 1133 van het BW (vredeger. Grace-Hologne 11.07.00)

Dus .. voldeed de woning volgens jou bij intrede aan die vereisten ? Ik denk het niet want
jij hebt ze in feite in orde gemaakt. Er is geen PB, dus heb jij het volle recht om de woning terug in haar oorspronkelijke staat te brengen: ttz niet beantwoordend aan elementaire ....

Je laat vervolgens iemand van de woondienst langskomen en bij geen reactie van de eigenaar iemand van het Vl.Gewest de woning controleren. Als de woning onbewoonbaar verklaard word (of een advies van onbewoonbaarheid wat voor de restitutie van de huurgelden voldoende is) en je kan bewijzen op de een of andere manier dat de woning zich in die toestand bevond 2j voordien, kan je in feite je huurgelden terugeisen. Je kan hier je goed hart tonen en je tevredenstellen met 75% van je huurgelden over die 2 jaar. Vermeerderd met intrest uiteraard.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#3 , 29 jan 2011 18:56

Maandagochtend neemt u contact op met de woning dienst om het pand te laten nakijken.

Uw verhuurder heeft gelijk in die mate dat een contract van bepaalde duur niet opzegbaar is dan middels onderlinge toestemming, specifiek opgenomen beding of een vonnis van de vrederechter.

Het beding dat het contract wordt ontbonden bij niet betaling is nietig middels art 1762bis BW
Art. 1762bis. <Ingevoegd bij W 30-05-1931, art. 1> De uitdrukkelijke ontbindende voorwaarde wordt voor niet geschreven gehouden.
Maak een uitgebreide lijst op van ALLE gebreken die u tot op heden heeft in het pand, stuur een AS naar de verhuurder met deze lijst van gebreken en het vriendelijke verzoek deze onverwijld binnen de drie weken na kennisname van uw schrijven in orde te brengen aangezien u anders verplicht zal zijn een bewoonbaarheidsonderzoek van het gehele pand te laten uitvoeren door het gewest. Zal wel snel met een minnelijk voorstel komen...

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jan 2011 19:41

Gezien er geen Pb is bij aanvang, kan je gerust de door u geplaatste keuken uitbreken en meenemen bij uw vertrek.
In de plaats dien je dan wel terug een oude plank, een 2de hands vuur en afwasbak te plaatsen.

JohnD

#5 , 30 jan 2011 00:18

Klopt volledig, met dit verschil dat die oude plank, 2e hands vuur en afwasbak ook niet beschreven zijn. Mijn redenering is dat de verhuurder ook niet koosjer is, hij wil zelfs niet bijdragen in het in orde maken van die KK. Als hij de woning terug verhuurd nadat zijn huidige huurder vertrokken is zal hij ws. de huurprijs optrekken dank zij de huidige huurder. Het afbreken van die KK is ws. niet zo eenvoudig. De scheidingslijn tussen bewoonbaar en onbewoonbaar ligt dunner op dit ogenblik mede door de werkzaamheden van de huurder aan de KK. Say no more maar ik zou dus wel weten wat te doen .... gezien er geen PB is. En ik neem aan dat goede verhuurders in dit forum toch ook niet willen dat zo'n lieden er vanaf komen met een opgestoken vingertje.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”