erfrecht /leeftijdsverschil

miss tinguette
Topic Starter

erfrecht /leeftijdsverschil

#1 , 31 jan 2011 10:01

Ik ben twee jaar geleden gehuwd met een man die 22j ouder is dan ikzelf.
Hij heeft een zoon van 30, ik heb een zoon van 18.

Mijn man en ik zijn gehuwd onder het stelsel : 'scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinsten"
Onze bankrekeningen (spaar en zicht) zijn sinds het huwelijk op beider namen gekomen.
dwz van mijn oorspronkelijke persoonlijke spaar-en zichtrekening is hij nu medehouder
dwz van zijn oorspronkelijke persoonlijke spaar-en zichtrekening ben ik nu medehouder

Bij mijn moeder werd recentelijk kanker vastgesteld.
Zij wenst daarom haar eigendom te 'schenken' aan mij in de hoop dat zij nog 3j leven zal en ik zodoende geen successierechten zal moeten betalen.

Mijn vraag :
Wat gebeurt er als :
1. mijn moeder idd haar huis schenkt aan mij en mijn eigen man nadien zou overlijden ?
Heeft dan mijn man zijn zoon recht op de helft van dat huis?

2. als mijn man overlijdt : heeft zijn zoon dan recht op de helft van het liggend geld (vermits de rekeningen op beider namen staan) ?
Indien ja, zou ik dan beter mijn oorspronkelijke persoonlijke rekeningen terug op MIJN eigen naam zetten om mijn vermogen te beschermen ?
Worden de rekeningen sowieso geblokkeerd ongeacht of we beiden titularis zijn ?

dank alvast bij voorbaat voor uw antwoord
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sleper

#2 , 31 jan 2011 15:08

Ik ben twee jaar geleden gehuwd met een man die 22j ouder is dan ikzelf.
Hij heeft een zoon van 30, ik heb een zoon van 18.

Mijn man en ik zijn gehuwd onder het stelsel : 'scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinsten"
Onze bankrekeningen (spaar en zicht) zijn sinds het huwelijk op beider namen gekomen.
dwz van mijn oorspronkelijke persoonlijke spaar-en zichtrekening is hij nu medehouder
dwz van zijn oorspronkelijke persoonlijke spaar-en zichtrekening ben ik nu medehouder

Bij mijn moeder werd recentelijk kanker vastgesteld.
Zij wenst daarom haar eigendom te 'schenken' aan mij in de hoop dat zij nog 3j leven zal en ik zodoende geen successierechten zal moeten betalen.

Mijn vraag :
Wat gebeurt er als :
1. mijn moeder idd haar huis schenkt aan mij en mijn eigen man nadien zou overlijden ?
Heeft dan mijn man zijn zoon recht op de helft van dat huis?

2. als mijn man overlijdt : heeft zijn zoon dan recht op de helft van het liggend geld (vermits de rekeningen op beider namen staan) ?
Indien ja, zou ik dan beter mijn oorspronkelijke persoonlijke rekeningen terug op MIJN eigen naam zetten om mijn vermogen te beschermen ?
Worden de rekeningen sowieso geblokkeerd ongeacht of we beiden titularis zijn ?

dank alvast bij voorbaat voor uw antwoord
Mvg
ik denk dat er toch successierechten of schenkingsrechten zullen moeten betaald worden op dat huis . Moest ze u een som geld schenken en moeder blijft nog minstens 3 jaar in leven zou dit bedrag wel buiten de erfenis vallen .Mijn inziens kan uw " stiefzoon" niets van dit huis erven of ge moet hem begunstigde maken en in uw testament zetten . Wat spaargeld betreft zou ik terug naar het oorspronkelijke gaan , " stiefzoon " kan mijn inziens enkel van zijn vader erven . ik schrijf dit onder het nodige voorbehoud

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 31 jan 2011 15:22

Op de schenking van een huis moet men STEEDS schenkingsrechten + ereloon notaris betalen.
Langstlevende echtgenoot erft vruchtgebruik; eigen kind blote eigendom.

Aangezien gehuwd met scheiding van goederen beter eigen geld op eigen rekening laten staan. Vermijdt aldus veel problemen achteraf.
Eigen zoon erft blote eigenom ervan. Echtgenoot vruchtgebruik.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

wanton

#4 , 31 jan 2011 19:47

Dear Miss,

zoals jullie situatie ervoor staat , behoudt iedere partner de tegoeden die hij had op het ogenblik van het huwelijk. Erfenissen en schenkingen behoren ook tot het eigen vermogen , in dit wettelijk stelsel. Daarom is het best dat de rekeningen van vroeger terug op ieders naam afzonderlijk gezet worden. De zichtrekening en hetgeen nu gespaard wordt mag op een gezamenlijke rekening. U heeft beiden een kind. Het is dat kind dat erft van zijn ouder , niet van de stiefouder. De overlevende echtgenoot bekomt wel het vruchtgebruik op de nalatenschap van de partner. Vermits er een groot leeftijdsverschil is , moeten jullie eens denken aan de Wet-valkeniers. Hierbij kan , via notariële akte , overeengekomen worden dat het vruchtgebruik van de partner enkel van toepassing is op de gezinswoning en vb. niet op de spaartegoeden. Deze gaan dan rechtstreeks en volledig naar het kind van de overledene.
Wanneer één van U beiden overlijdt , worden alle rekeningen van U beiden geblokkeerd , maar dan moet bewezen worden - ook het kind kan dat vragen- welke gelden niet tot de nalatenschap behoren als eigen vermogen van de andere partner.
Wat betreft het huis , een schenking van een onroerend goed moet toch via notaris geregeld worden. Er dienen schenkingsrechten betaald te worden en dan heeft die termijn van 3 jaar leven geen belang. Dat huis is dan wel en blijft van U alleen. En uw zoon zal dat van U erven. U kan eens navraag doen , maar dikwijls zijn de schenkingsrechten duurder dan de successierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

miss tinguette
Topic Starter

#5 , 01 feb 2011 12:31

Dankjwel allemaal voor de -begrijpbare- antwoorden.
Mij lijkt het nuttig dat ik alleen eens een notaris opzoek.
Want, de situatie is véél gecompliceerder dan wat ik oorspronkelijk neerschreef.

Mijn man zit al bijna 3j in een queeste van vereffening/verdeling voor een pand dat ik nu wel mee bewoon, maar eigenlijk juridisch gezien, geen zaken mee heb.
Het is zijn ex-vrouw die eerst de echtscheiding liet aanslepen (2j) om na effectieve scheiding, de vereffening/verdeling te laten aanslepen (want de woonvergoeding à 900€/maand én de alimentatie (1100€/maand) liepen toch verder (dzing dzing kassa kassa).
Komt dan nog bij dat die ex-vrouw tijdens de procedure overlijdde en zij enkele kinderen had uit een eerste huwelijk. Die kinderen hebben nu recht op 50% van het pand van mijn man en vragen bovendien een 50.000€ EXTRA erbovenop.
Maar... ook die kinderen laten de boel aanslepen door niet mee te werken, niet op te dagen etc.

Ik voel mij allesbehalve veilig.
Stel dat mijn man NU overlijdt, dan :
- gaan de nabestaanden van exvrouw nog altijd de helft van het huis vragen (waar ik dus mee in woon) + de 50.000 euro
- gaat de éigen zoon van echtgenoot eveneens de helft vragen van het huis, maar dan blijkbaar ook van de spaartegoeden

Ik kan toch onmogelijk vruchtgebruik laten gelden voor een pand waar ik niks mee te maken heb ?!
Ik weet eigenlijk niet meer goed wat ik moet doen.
Mijn toekomst vervult me van een immense schrik.
Sparen onder de matras dan maar ?

Een bangerdje

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”