Parkeren voor een garage / dubbele deur

Jo Decoene
Topic Starter

Parkeren voor een garage / dubbele deur

#1 , 02 feb 2011 01:42

Hallo,
Vanavond had ik mijn wagen in het centrum van Gent voor een dubbele deur geparkeerd. Aangezien het huis ook over een garage beschikt, had ik het blauw bordje met de klassieke witte takellwagen en het witte wagentje genegeerd. Door de smalle opening van de deuren, de parlofoon en het feit dat een andere wagen juist het vakje verliet, was ik blij met mijn plaatsje. Als ik een uur of 2 later terug huiswaarts keerde, heb ik nog juist mijn wagen met parkeerticket zien wegtakelen. De politie was nog ter plaatse en toonde begrip voor mijn interpretatie.Er werd een korte verklaring afgenomen. Een vriendelijke, begripvolle voorbijhanger heeft mij naar de depot gebracht en een half uur later zat ik in mijn wagen. Ik heb nog niets moeten betalen maar de politie liet met verstaan dat ik een factuur van 200€ mag wachten. Ik denk dat ik best braafjes mijn boete betaal en voortaan mijn wagen in een betaalparking achter laat.
Niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 02 feb 2011 08:47

Inderdaad.

sniper

#3 , 02 feb 2011 10:12

en het feit dat een andere wagen juist het vakje verliet,
was er een parkeervak getekend op de grond?
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

Jo Decoene
Topic Starter

#4 , 02 feb 2011 12:40

Ik had mijn wagen als eerste in een lange parkeerstook geplaatst. De parkeerstrook onderscheidde zich van de weg doordat deze in kasseiën is aangelegd. Ik denk dat er geen witte lijnen op de grond stonden. Voor de strook stond er een bord met aanduiding van betalend parkeren. De paal stond schuin doordat mijn voorgangers er al meerdere keren hadden tegengereden.
Nu hopen dat de boete meevalt.

sniper

#5 , 02 feb 2011 14:19

ik zou eerst eens gaan kijken of het wel degelijk om een inrij gaat en niet om een gewone deur
het kan natuurlijk ook zijn dat je deels voor de garagepoort stond en dan heb je geen verhaal

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 feb 2011 14:41

TS zegt zelf dat er een blauw bordje van getakelde auto hing. Dan is het wel duidelijk dat het een uitrit voor wagens is, niet? Tenzij de bewoner zo'n bordjes mooi vind en deze overal ophangt. Geen idee of zo'n bordje "geldig" is als je het NIET voor een garagepoort hangt, eigenlijk?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

EvilFreD

#7 , 02 feb 2011 14:47

Een inrit moet er uitzien als een inrit.
Een bordje alleen is niet genoeg.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

sniper

#8 , 02 feb 2011 16:08

TS zegt zelf dat er een blauw bordje van getakelde auto hing. Dan is het wel duidelijk dat het een uitrit voor wagens is, niet? Tenzij de bewoner zo'n bordjes mooi vind en deze overal ophangt. Geen idee of zo'n bordje "geldig" is als je het NIET voor een garagepoort hangt, eigenlijk?
zo'n bordje heeft geen enkele betekenis
je ziet het soms achter een venster ook, bij mensen die zo denken een parkeerplek te kunnen reserveren
voor een inrij mag je niet staan, als het geen inrij is , dan mag je er wel staan

eylis

#9 , 02 feb 2011 16:34

wanneer is een inrit een inrit?
als de stoeprand schuin afloopt?
Wiet iemand de exacte definitie/voorwaarden van een inrit?

neogoa

#10 , 02 feb 2011 16:47

² that.

Wil ik ook weten.

Stel een dubbele voordeur met één trapje (niet de stoep maar een echt trapje op die stoep) naar een dubbele voordeur met een sticker van takelen erop. Wagen kan er niet in maar eigenaars zeggen dat ze met de moto binnengeraken, ze rijden dan over het trapje de dubbele deur binnen.

Is dit een inrit?

Is een inrit een inrit als je met een "quad" (vierwieler) je voordeur iedere dag binnenrijdt? Mag je dan een plakker op je voordeur zetten?

EvilFreD

#11 , 02 feb 2011 17:21

Een inrit is een inrit als er redelijkerwijs vermoed kan worden dat het een inrit is.

Vooralsnog met de info die we momenteel hebben over de besproken situatie lijkt het alsof daar niet aan voldaan werd.
Tenzij er nog andere indicaties waren. Bijv. schuin aflopende stoeprand, kruis op de weg etc.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 feb 2011 17:33

Je kan info bekomen over het gebouw bij de gemeente - eveneens bij de zonale verkeersdienst. Die kennen meestal exact te plaatsgesteldheid.
... wagen met parkeerticket??? dan is het een retributie ... en dan kan men niet takelen.
Wel als het een PV van de politie is ... dan wordt je gehoord en ... nog juist zien wegtakelen wel dan had de politie ineens het voertuig kunnen laten afladen. Takelkosten , later te betalen, want niet meer ineens te betalen gezien niet meer mag.
Ga dus eerst uitleg vragen zonder te zeggen dat je daar stond maar dat je het wel een rare situatie vind en vul daarna uw antwoordformulier in.
Foto kan je bijvoegen bij het dossier

neogoa

#13 , 03 feb 2011 08:33

Het vermoeden is er dus als er een sticker hangt?

eylis

#14 , 03 feb 2011 08:49

akkoord met fransciscus: het blijft een vreemd geval: mét parkeerticket en mét politie nog aanwezig:
die had minstens info kunnen verschaffen WAAROM het een overtreding was.

Lightning

#15 , 03 feb 2011 08:49

In de wegcode is geen exacte definitie gegeven van een inrij. Er is echter wel rechtspraak over te vinden.
De in art. 25.1, 3° Wegcode bedoelde 'inrij voor eigendommen' is elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen.
Cass. AR 6752, 16 november 1993 (Ketels / De Vooght-Neirinck), R.W. 1993-94, 821; Bull. 1993, 957; Arr. Cass. 1993, 956; Pas. 1993, I, 957.

Overwegende dat de door artikel 25.1.3° van het wegverkeersreglement beoogde “inrij (voor eigendommen)” - waarvan de betekenis niet wettelijk is omschreven - elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen betreft; dat, het werkelijk gebruik van de aldus voor de bedoelde voertuigen feitelijk toegankelijke plaats niet bepalend is en het eventueel zelden of niet gebruiken van die plaats voor het onderbrengen van voertuigen geen afbreuk doet aan de door de vermelde wettelijke bepaling aan de aldus bepaalde inrij verleende wettelijke bescherming; de appelrechters terecht zeggen dat “het volstaat dat de inrij toegang met een voertuig/wagen kan geven tot het eigendom (...) De wijze van gebruik ervan, of de frekwentie, niet determinerend (is)” en dat de mogelijkheid tot toegang steeds gevrijwaard dient te blijven;
Cassatie AR 6752 - 16/11/1993

3. In dit verband dient te worden aanvaard dat een bepaald architecturaal onderdeel, dat niet van een parkeerverbodsaanduiding is voorzien, niet als een zichtbare inrij te beschouwen is, van zodra een bestuurder te goeder trouw feitelijk kan twijfelen aan de reële functie van inrij als dusdanig.
Politierechtbank Leuven, 13/10/1986
Uit de gegevens die TS ons hier verstrekt kan een inrij dus vermoed worden.

Terug naar “Archief”