Wettelijk samenwonen

Bijtje
Topic Starter

Wettelijk samenwonen

#1 , 05 feb 2011 01:06

Binnenkort ga ik met een kennis samenwonen. Omdat ik dan (tijdelijk) geen inkomen heb, wil de kennis mij en mijn twee kinderen ten laste nemen voor et financiele voordeel.

- Kan dit als feitelijk samenwonende of enkel als wettelijk samenwonende ?
- Kan men als wettelijk samenwonende doormiddel van een contract vastleggen dat men niet dient in te staan voor elkaars schulden of kosten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 feb 2011 09:08

Samenwonenden hebben gescheiden vermogens , zij leven in een soort stelsel scheiding van goederen. Dus mekaars schulden zijn sowieso gescheiden. Best is wel een overzicht te maken daarvan voor mekaar.

Feitelijk samenwonenden hebben een aparte belastingbrief. Daar kan het dus niet van de kinderen ten laste te nemen.
Bij wettelijk samenwonenden geldt dat ook voor het lopende jaar , maar vanaf het eerste volledig jaar van wettelijk samenwonen kan dat wel. Dan heeft men een gezamenlijke aangifte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”