wettelijk samenwonen / Duitse studiebeurs

gasgeven
Topic Starter

wettelijk samenwonen / Duitse studiebeurs

#1 , 06 feb 2011 17:54

de situatie is de volgende: we zijn een koppel dat feitelijk samenwonend is, ik ga werken en mijn vriendin is student. Ik heb de Belgische nationaliteit, mijn vriendin de Duitse nationaliteit en ze is in België ingeschreven met een elektronische vreemdelingenkaart E, dit wil zeggen dat ze ingeschreven is in het vreemdelingenregister. Haar hoofdverblijfplaats is nog bij haar ouders in Duitsland.

Als wij een samenlevingscontract ondertekenen doen wij een groot fiscaal voordeel dus zouden we dat graag doen. Maar mijn vriendin krijgt een studiebeurs die uitgekeerd wordt door de Duitse BAföG. Om van deze studiebeurs te kunnen genieten moet ze een domicilie in Duitsland hebben. Dus hoe gaat dit dan praktisch: ze staat op het adres van haar ouders in Duitsland.

Nu vragen wij ons af of we haar domicilie in Duitsland kunnen behouden en hier in België een samenlevingscontract ondertekenen op basis van haar tijdelijke verblijfplaats en haar inschrijving in het vreemdelingenregister. En dit voor de duurtijd van haar studies.

Dus dan hebben we én het fiscaal voordeel én de Duitse studiebeurs.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 06 feb 2011 18:13

Dat gaat uiteraard niet: in België wettelijk samenwonen met iemand die er niet is gedomicilieerd.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

gasgeven
Topic Starter

#3 , 06 feb 2011 20:17

ja maar, op haar Belgische elektronische vreemdelingenkaart E, die er net uit zoiets als een Belgisch identiteitskaart staat haar adres wel op mijn appartement. Voor de Belgische staat heeft zij haar domicilie bij mij, volgens mij. Ze is dan ook ingeschreven in het vreemdelingenregister op dat adres, en met iemand die in het vreemdelingenregister is ingeschreven kan je een samelevingscontract aan gaan volgens mij.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 feb 2011 20:28

Klopt iets niet ofwel woont men in Duitsland en uitgeschreven ofwel in België en ingeschreven.
Samenwonend met student .... dan zal hier toch ook moeten worden aangegeven dat er een studiebeurs is anders ben je de boel aan het belazeren.

gasgeven
Topic Starter

#5 , 06 feb 2011 20:42

ik denk dat een studiebeurs onbelastbaar is want een Duitse studiebeurs is voor 50% een lening, dat is nogal een speciaal geval. Ze moet 5 jaar na het einde van haar studies al dat geld teruggeven. Het zou nogal zot zijn om daar belastingen op te betalen. En ik denk dat in het Duits recht een samenlevingscontract (enkel voor homo's:Eingetragene Partnerschaft) gewoon niet bestaat dus zal de studiebeurs nog steeds op het inkomen van haar ouders berekend worden. Mijn eerste reactie was ook, ja maar dat gaat toch niet, ze is ofwel in Duitsland ofwel in België gedomicilieerd maar studenten zijn speciale gevallen in de wetgeving. Studenten mogen tijdelijk twee verblijfplaatsen hebben. Enfin, volgens wat ik al gelezen heb.

roharro

#6 , 06 feb 2011 20:47

Afsluiten van een samenlevingscontract met een EU-onderdaanJ:

Je moet een duurzame relatie van minstens 1 jaar aantonen aan de hand van betrouwbare getuigen, brieven, foto’s, facturen e.d. De Belgische partner moet een verbintenis tot tenlasteneming ondertekenen, waarin hij stelt dat hij gedurende 3 jaar en 6 maanden de kosten voor het verblijf, gezondheidszorgen en repatriëring van zijn partner zal betalen. Als de buitenlandse partner al in België verblijft voor de aanvraag, moet hij zich wenden tot de burgemeester van de gemeente waar hij verblijft en hier de nodige papieren in orde brengen.

Hierdoor wordt zij ook automatisch Belgische belastingsplichtige. Ik vermoed dat de Belgische Staat de Duitse beurs als buitenlandse inkomsten zal belasten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”