de situatie is de volgende: we zijn een koppel dat feitelijk samenwonend is, ik ga werken en mijn vriendin is student. Ik heb de Belgische nationaliteit, mijn vriendin de Duitse nationaliteit en ze is in België ingeschreven met een elektronische vreemdelingenkaart E, dit wil zeggen dat ze ingeschreven is in het vreemdelingenregister. Haar hoofdverblijfplaats is nog bij haar ouders in Duitsland.
Als wij een samenlevingscontract ondertekenen doen wij een groot fiscaal voordeel dus zouden we dat graag doen. Maar mijn vriendin krijgt een studiebeurs die uitgekeerd wordt door de Duitse BAföG. Om van deze studiebeurs te kunnen genieten moet ze een domicilie in Duitsland hebben. Dus hoe gaat dit dan praktisch: ze staat op het adres van haar ouders in Duitsland.
Nu vragen wij ons af of we haar domicilie in Duitsland kunnen behouden en hier in België een samenlevingscontract ondertekenen op basis van haar tijdelijke verblijfplaats en haar inschrijving in het vreemdelingenregister. En dit voor de duurtijd van haar studies.
Dus dan hebben we én het fiscaal voordeel én de Duitse studiebeurs.