clausule wettelijk stelsel

angelique06
Topic Starter

clausule wettelijk stelsel

#1 , 07 feb 2011 12:32

Hoi,

wij gaan binnenkort trouwen, en vroegen ons af welk stelsel we best nemen?

Situatie: toekomstige heeft eigen zaak samen met familie.
Bedoeling is dat ik geen eigedom, nog inspraak in deze zaak heb.
Daarmee bedoel ik: indien we zouden scheiden zou ik niks met deze zaak te maken hebben, en moeten ze me ook niet uitkopen. ander voorbeeld: indien zaak failliet zouden ze niet aan ons "prive eigendommen of geld kunnen komen".

Kan dit door te trouwen volgens het wettelijk stelsel ( gemeenschap van aanwinsten) mits inbrengen van een clausule die refereert naar de zaak?

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 feb 2011 12:45

Als u huwt met volledige scheiding van goederen blijft de huidige zaak, haar toekomstige uitbreiding en de inkomsten eigendom van uw echtgenoot.
Ingeval van faillissemnt blijft uzelf gevrijwaard. Tussen de zaak en de andere bezittingen van uw echtgenoot is echter geen waterdicht schot, behalve als zijn zaak een rechtspersoon is met beperking van aansprakelijkheid (bv.: bvba, nv).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

angelique06
Topic Starter

#3 , 07 feb 2011 12:55

bedankt voor het antwoord.
We willen echter niet met volledige scheiding van goederen trouwen.
We willen alles delen, buiten de zaak.
Is dit dan mogelijk met te trouwen volgens het wettelijk stelsel maar dan met een clausule waarin staat dat de zaak van de echtgenoot blijft (en ik hier geen recht op heb)?

Reclame

wanton

#4 , 07 feb 2011 15:32

U kan huwen met een contract ' scheiding van goederen ' met een clausule van beperkte gemeenschap. U kan zelf bepalen wat u wel of niet in de gemeenschap brengt.

In dit artikel vindt u een heldere uitleg.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”