Laster & eerroof

schoondochter
Topic Starter

Laster & eerroof

#1 , 06 feb 2011 09:54

Hallo,

Ik zou graag willen weten of ik in de toekomst een klacht zou kunnen indienen tegen mijn schoonmoeder voor laster en eerroof daar
zij over mij persoonlijke dingen rondvertelt.
Het zit zo :
De relatie met mijn schoonmoeder loopt al jaren vrij stroef. Ze heeft ook al een zelfmoordpoging achter de rug omdat ze mijn man (haar zoon dus) moeilijk kan loslaten. Nu is mijn zoontje 4 maanden en beginnen de problemen opnieuw. Ze komt hier amok maken (ruzie, wenen, schreeuwen, mij en mijn man uitmaken) . Nu hier is natuurlijk weinig aan te doen maar nu hoor ik van verschillende mensen,dat mijn schoonmoeder hen vertelt heeft dat ik als kind misbruikt werd meermaals door familieleden en ik daarom zo tegen haar doe. Dat ik dit niet verwerkt zou hebben en mijn frustratie op haar uitleef. Inderdaad ben ik als kind misbruikt geweest maar ik heb dit volledig verwerkt. Hiervan is een proces en alles geweest en ik heb dit achter me kunnen laten.
Nu is mijn vraag, kan ik een klacht indienen indienen wegens laster omdat zij dit aan iedereen verteld. Ik vertelde dit in vertrouwen toen wij nog een goede verstandhouding hadden. Het is dus niet de bedoeling dat het halve dorp hier mijn verleden kent, daar het ook heel erg pijnlijk is voor mijn ouders. Ik wil haar een stop toeroepen maar weet niet of het mogelijk is, omdat het geen leugens zijn maar wel iets uiterst persoonlijk.
Hopelijk kan iemand me goede raad geven?

groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 06 feb 2011 12:11

Er is in dit geval geen enkel misdrijf dat ten laste kan gelegd worden ten opzichte van uw schoonmoeder.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2011 14:46

"""nu hoor ik van verschillende mensen,dat mijn schoonmoeder hen vertelt heeft dat ik als kind misbruikt werd meermaals door familieleden en ik daarom zo tegen haar doe. Dat ik dit niet verwerkt zou hebben en mijn frustratie op haar uitleef."""

Ik dacht toch dat het onder de omschrijving kan vallen. SW artikel 443-453
Iemand wordt kwaadwillig een feit ten laste gelegd, dat zijn eer kan krenken of hem aan de openbare verachting kan blootstellen. Dat is laster als het bewijs niet geleverd wordt; dat is eerroof wanneer de wet dit bewijs niet toelaat. De maximumstraf is een jaar als dat publiek gebeurt, dat wil zeggen door geschriften of in het bijzijn van anderen.
Samen met kwaadwillige ruchtbaarmaking zijn het allen klachtmisdrijven.
De personen tegenover wie het werd verteld dienen wel gehoord als getuige.

Reclame

schoondochter
Topic Starter

#4 , 06 feb 2011 17:12

Dank je franciscus...dat geeft me weer wat moed en maakt me wat sterker. Misschien moet ik me dan nog maar eens bij een advocaat bevragen zodat als dit zo verder gaat, ik toch een klacht kan indienen.

EvilFreD

#5 , 06 feb 2011 17:28

En een klacht indienen kan natuurlijk altijd. Of die nu gegrond is of niet.
Wellicht gaat daar een wakkerschudwerking van uit, wellicht wordt het alleen maar erger.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Franciscus

#6 , 06 feb 2011 20:24

Gezien klachtmisdrijf is de politie bevoegd om dit te akteren en verder het nodige te doen.
Daar heb je geen advocaat voor nodig.
Ga daar eens met praten eventueel eerst met slachtofferzorg van de politie die kunnen het dan ( samen met u) iets beter inkaderen. (intra familiaal probleem eerder met praten met een officiële toets dan met effectieve vervolging op te lossen ... maar indien goed gedaan een serieuze stok achter de deur.....)
Ook parket zal richting therapie gaan ipv vervolging...

float

#7 , 07 feb 2011 18:26

Het misbruik dat de schoonmoeder vertelt is waar, het zijn geen leugens.
"De wet gebruikt de term «ten laste legt» hetgeen dient geïnterpreteerd te worden als «het aanduiden als dader»: het feit aan iemand toeschrijven en zeggen dat hij er de dader van is. Het moet daarbij duidelijk zijn dat degene die de aantijging doet, manifest te kennen geeft dat, zelfs al weze het enkel zijn persoonlijke overtuiging, de betrokkene het feit gesteld heeft." (DELBROUCK, I., Aanranding van de eer of de goede naam van personen In: X., Postal Memorialis. Lexicon strafrecht, strafvordering en bijzondere wetten)

Ook van kwaadwillige ruchtbaarmaking kan geen sprake zijn aangezien "dit misdrijf erin bestaat aan een ander persoon een bepaald feit, waarvan bewezen is
dat het juist is, publiek ten laste te leggen, zonder dat daartoe enige openbare of private aanleiding bestaat, doch enkel met de bedoeling hem nadeel te berokkenen." (DELBROUCK, I., Aanranding van de eer of de goede naam van personen In: X., Postal Memorialis. Lexicon strafrecht, strafvordering en bijzondere wetten)

Ten laste leggen dient op dezelfde wijze geïnterpreteerd te worden als bij laster en eerroof.

Franciscus

#8 , 07 feb 2011 19:24

Daarom langs politie gaan daar kan men bepalen of het strafbaar is ......
De politie kan vb ook beslissen eens met schoonmama te praten om de zaak te stoppen.

float

#9 , 07 feb 2011 19:26

Waar zit volgens u dan het misdrijf?

Franciscus

#10 , 07 feb 2011 20:04

vb als ik ga vertellen dat uw moeder een .... is
net zo goed gaan vertellen dat iemand misbruikt is...hier wordt de integriteit van een persoon in gedrang gebracht laat staan dat het kan beschouwd worden als een psychische dwang =geweld.
Kadert oa in intra familiaal geweld.
probleem is dat mensen dikwijls denken dat iets strafbaar is maar het niet is of omgekeerd.
VB u doet aangifte dat uw bijna EX met uw auto weg is gestolen .... terwijl bijna EX al jaren met die auto rondrijdt en een eigen sleutel heeft.
Vb niets te maken met zaak uiteraard :D

float

#11 , 07 feb 2011 20:17

Ja, ik begrijp de voorbeelden. In casu, zou de schoonmoeder de dochter ten laste leggen dat ze misbruikt is?! Dat lijkt mij toch een brug te ver ter interpretatie van het artikel.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”