Man en vrouw overlijden op 8 dagen tijd

Creatief
Topic Starter

Man en vrouw overlijden op 8 dagen tijd

#1 , 08 feb 2011 15:43

Situatie betreft vrienden des huizes.
Vrouw lijdt aan terminale kanker. Vorige week viel haar echtgenoot voor haar ogen dood neer n.a.v. hartaderbreuk.
Nu 7 dagen later, overlijdt zijn vrouw. Ze waren gehuwd zonder huwelijkscontract, beschikken over een kleine woning en wat geld.
Erfgenamen: 2, waarvan één ongehuwd is en het oudershuis bewoont.
Aangezien er vastgoed (tijdens huwelijk aangekocht) wordt vererfd dienen de kinderen een notaris aan te stellen.
Ouders waren zeer eenvoudig, spaargelden zijn beperkt. Omwille van het laatste feit willen we helpen de aangifte van SSR op te stellen.

Vragen:
- Moeten er twee aangiftes van SSR ingediend worden, ongeacht of man en vrouw zijn komen te overlijden binnen een tijdspanne van 7 dagen?
- Kan de taxatiedienst een korting toekennen omwille van deze overlijdens binnen de 7 dagen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 feb 2011 17:19

Aangezien er vastgoed (tijdens huwelijk aangekocht) wordt vererfd dienen de kinderen een notaris aan te stellen.
Neen dat is geen verplichting. Men is nooit verplicht een notaris aan te stellen. Wel is men verplicht zijn aan een notaris een akte van bekendheid te laten opstellen als er een huwelijkscontract was of een testament.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief
Topic Starter

#3 , 08 feb 2011 20:33

Dat de 2 erfgenamen een notaris moeten aanstellen bij het overlijden van hun twee ouders was reeds geweten aangezien er vastgoed vererfd wordt.

Roharro, mijn vraag was echter of er twee aangiftes van SSR moeten ingebracht worden. De vrouw heeft immers helemaal niet kunnen genieten van de nalatenschap van haar man.
Tweede vraag was of de registratiedienst van SSR een korting kan toekennen op de verschuldigde SSR aangezien we hier beide partners binnen een tijdspanne van 7 dagen zijn overleden.

Reclame

wanton

#4 , 08 feb 2011 20:43

Vraag eens op het kantoor van Registratie wat zij in zo'n geval wensen. Ik vermoed dat ze twee aangiften wensen.
Er worden wel verminderingen van 50 % toegekend voor hetgeen tweemaal vererfd wordt binnen het jaar.
Wanneer echter zoals in deze situatie enkel een vruchtgebruik tweemaal wordt vererfd , dat bovendien minder dan 6 maanden heeft geduurd , wordt daar geen rekening mee gehouden. Art 67 Wetb succ. Er wordt dus voor elke ouder een vererving gedaan van de helft van de woning en de helft van het geld. De kinderen erven de volle eigendom rechtstreeks van elke ouder , ieder 2 x 1/4 van het totaal. De begrafeniskosten worden van de roerende goederen afgetrokken , ieder voor zijn kosten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton

#5 , 08 feb 2011 20:46

Er dient eigenlijk slechts en notaris tussen te komen voor zover de woning wordt verkocht of indien één van de erfgenamen zijn broer/zus wenst uit te kopen. Voor de aangifte enerzijds of de verdeling van de nalatenschap anderzijds is geen tussenkomst van een notaris nodig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief
Topic Starter

#6 , 08 feb 2011 20:53

Bedankt, Wanton, je antwoord is klaar en duidelijk.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”