schenking met vruchtgebruik and 2de huwelijk

OlivierT
Topic Starter

schenking met vruchtgebruik and 2de huwelijk

#1 , 09 feb 2011 10:27

Situatie: Mijn vader is lange tijd na mijn moeder is gestorven, hertrouwd met scheiding van goederen. Nu wil hij een woning uit het eerste huwelijk aan mij schenken met behoud van vruchtgebruik. Echter melde de notaris dat bij overlijden van mijn vader, het vruchtgebruik naar zijn huidige vrouw gaat, en dat dit enkel kan vermeden worden als zij een addendum ondertekend waar zij afziet van het vruchtgebruik, of indien zij via de rechtbank feitelijk scheiden van tafel en bed.

Is dit correct of vergist die mens zich?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gasgeven

#2 , 09 feb 2011 11:00

volgens welk stelsel zijn je vader en je moeder getrouwd? Want het kan goed zijn dat je al naakte eigenaar bent van het gebouw. Dan is er helemaal geen schenking nodig.

wanton

#3 , 09 feb 2011 12:48

Ik ben niet akkoord met die notaris. Waarschijnlijk bent u reeds blote eigenaar voor de helft , zijnde het deel van moeder. Indien uw vader zijn helft schenkt , heeft hij geen deel meer waarvan het vruchtgebruik naar zijn vrouw kan gaan.
De echtgenote kan slechts vruchtgebruik bekomen op het deel dat de overleden echtgenoot in eigendom had op het moment van overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

OlivierT
Topic Starter

#4 , 09 feb 2011 20:27

Het zit zo dat uit het eerste huwelijk van mijn vader en moeder, zij getrouwd waren met het contract van volledige scheiding van goederen. De woning die mijn vader wil schenken is ene die hijzelf verworven heeft door erfenis van zijn ouders na het overlijden van mijn moeder, maar voor z'n 2de huwelijk. Het eigendom staat volledig op zijn naam.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 09 feb 2011 20:36

Wonen zij in die woning?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 feb 2011 22:25

het is als ze daar wonen wel haar gezinswoning

OlivierT
Topic Starter

#7 , 09 feb 2011 22:31

nee, zij wonen niet in deze woning. De woning wordt momenteel verhuurd.

wanton

#8 , 10 feb 2011 00:06

Een onroerend goed uit het eigen vermogen , dat niet de gezinswoning betreft , daarmee kan uw vader doen wat hem goed lijkt. Ook in blote eigendom aan u schenken , waarna u volle eigenaar wordt als bij zijn overlijden ook het vruchtgebruik komt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”