wettelijk samenwonen eigen spaarrekening

zonnetje
Topic Starter

wettelijk samenwonen eigen spaarrekening

#1 , 09 feb 2011 11:48

mijn partner en ik ,wonen wettelijk samen .hebben beide het zelfde inkomen per maand ,ik stort elke maand een paar honderd euro minder op de gezamelijke zichtrekening ,,zodat ik dus al een aardig spaarboekje heb ,kunnen zijn vijf eigen kinderen ,daar later een probleem van maken ? daar ik dus een aardig bedrag heb op mijn persoonlijke spaarrekening ,en hij niet ,kan dit bij overlijden voor problemen zorgen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 feb 2011 12:51

Bij wettelijk samenwonen wordt verondersteld dat de partners evenveel lasten dragen van de huishouding. Bij gelijk inkomen betekent dat in principe dezelfde bijdrage. Er kunnen redenen zijn om daarvan af te wijken , maar het is ongebruikelijk. Vb indien u alleen eigenaar van de woning zou zijn.
Bij wettelijk samenwonen is er een stelsel van scheiding van goederen : wat op uw naam staat is van u! Zijn kinderen erven evenwel niet van u.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

zonnetje
Topic Starter

#3 , 10 feb 2011 15:28

wij zijn beide akkoord met deze regeling ,anders zou het ook niet kunnen denk ik he ,maar als ik het goed begrijp ,zou ik daar dus toch moeilijkheden mee kunnen krijgen later ,als mijn partner komt te overlijden ,en blijkt ,dat ik al jaren minder op de gemeenschappelijke rekening heb gestort ,en zodus ook al wat bijeen heb kunnen sparen ?

Reclame

sardineke

#4 , 11 feb 2011 12:13

hij betaalt wat meer
en gij doet wat meer huishoudelijke taken ;)

eerlijk verdeeld
Geluk is de kunst een boeket te maken van de bloemen waar je bij kan

eylis

#5 , 11 feb 2011 14:06

zonnetje, hoe jullie samen de gemeenschappelijke lasten tijdens de samenwoning hebben geregeld is niemands zaak en ook niet objectief traceerbaar: immers: wat er gestort is op de gemeenschappelijke rekening is niet de enige materiele inspanning die geleverd wordt voor het huishouden hé... Je kan ook zaken betaald hebben vanaf je persoonlijke bankrekening. Of cash betaald. Bovendien zijn er ook de andere lasten van het huishouden die meetellen (zoals sardineke zegt)
Bovendien denk ik dat de kinderen zelfs nooit inzage in je persoonlijke bankrekening mogen vragen omdat dit persoonlijk bezit is en de scheiding van goederen.

zonnetje
Topic Starter

#6 , 12 feb 2011 16:41

allen bedankt om te reageren op mijn vraag
groetjes zonnetje

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”