Iedereen hartelijk bedankt voor de leerrijke discussie.
[quote="Jonathan LS"Het vonnis bepaalt blijkbaar dat de werken uitgevoerd moeten worden binnen de 4 maand
na betekening, op straffe van een dwangsom. Als de tegenpartij dus berust, maar nadien de werken toch niet uitvoert (niet ondenkbaar ...), zul je dan moeten laten betekenen, en dan nog 4 maanden wachten[/quote]
Ik ben een absolute leek, maar da's precies de conclusie waar'k met mijn boerenverstand ook toe gekomen was en waar ik voor vrees.
En wat u 'niet ondenkbaar' noemt, noem ik in geval van onze buren, gezien de voorgeschiedenis,: zeer waarschijnlijk...
(het kost hen toch niks en 'deontologie' staat niet in hun woordenboek)
Onze advocaat geeft ons niet zoveel uitleg (de man heeft het ook veel te druk), hij hamert op de 'deontologie', waarop wij antwoorden dat wij ons daar niet door gebonden voelen. Wat betreft de termijn die al dan niet begint te lopen kan hij evenmin garanderen dat daarover geen discussie kan ontstaan, dus er is geen zekerheid, wat bij ons zeker de balans doet overhellen naar zeker betekenen, berusting of niet (wat hij trouwens ook bereid is te doen).
Hij gaf onze buren (zonder overleg met ons) 10 kalenderdagen om te berusten (bijna twee weken), buren hebben de deadline laten passeren en kregen een week uitstel, alweer zonder met ons te overleggen, vooral het laatste heeft ons 'de gordijnen ingejaagd' gezien precedenten in de voorgeschiedenis (voor de rechtsprocedure, maar ook eerste en tweede aanleg: veel beloven, lang onderhandelen met als enig resultaat: tijdwinst boor de buren...)
Achteraf gezien was dat uitstel eigenlijk geen uitstel, want hij had de uitgifte van het vonnis toch nog niet, maar dat wisten we toen nog niet...
(zoals al gezegd, we zijn absolute leken)
Als we zouden betekenen na correcte berusting zouden we het risico lopen dat we de kosten van de betekening moeten betalen, nog altijd volgens onze advocaat. Dat risico zijn we bereid te nemen...
We verwachten heel binnenkort een akte van berusting, nog even de kat uit de boom kijken, maar daarna waarschijnlijk toch betekenen.
Veel dank voor de goede raad