alimentatie kinderen ,wettelijk samenwonen

zonnetje
Topic Starter

alimentatie kinderen ,wettelijk samenwonen

#1 , 09 feb 2011 11:52

wij wonen wettelijk samen ,en mijn partner heeft nog 2 kinderen waar hij alimentatie voor moet betalen .
als hij komt te overlijden ,moet ik dan verder de alimentatie blijven betalen voor zijn 2 kinderen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 09 feb 2011 11:57

Nee, want het zijn niet uw kinderen.

wanton

#3 , 09 feb 2011 13:21

Nee, want het zijn niet uw kinderen.

Niet zo kordaat aub, om volgende reden.

Lees de wet van 28 maart 2007 , gepubliceerd in BBS op 8 mei 2007 onder nr 2007009367. Hierin wordt afgekondigd dat de wettelijk samenwonende partner automatisch het vruchtgebruik erft in de gezinswoning. Via testament kan meer toegekend worden , zelfs het reservatair deel van de ouders kan afgepakt worden. Als 'tegenprestatie' is de wettelijk samenwonende tot onderhoudsplicht gehouden voor de kinderen van de overledene , die waarvan hij niet de vader of moeder is en voor de ouders , ten belope van de waarde van hetgeen via erfenis , schenking of andere wijze is verkregen van de wettelijk samenwonende.

Zie BW art 1477 § 5 en6 .
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Lightning

#4 , 09 feb 2011 15:36

Mooie theorie, ik ben wel benieuwd hoe dat dan in de praktijk gaat.
Indien de andere wettelijke ouder nog leeft komen de kinderen vanaf overlijden toch die ouder toe?

wanton

#5 , 09 feb 2011 15:51

Het gaat over het betalen van alimentatie!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lightning

#6 , 09 feb 2011 16:02

Ja dat weet ik.
Dus de alimentatieplicht tussen ex-partners houdt niet op zegt u bij het overlijden van de alimentatieplichtige???

eylis

#7 , 09 feb 2011 16:08

nu breekt mijn klop, gaat het over onderhoudsplicht of alimentatieplicht?
er is natuurlijk ook nog steeds de ander ouder die dekinderen kan onderhouden.

want dan vraag ik me af: een gescheiden ouder die alimentatieplichtig is, hertrouwt, de ouder overlijdt; Moet de overblijvende (niewe) echtgeno(o)te dan de alimentatiplicht voortzetten?
Je zal maar eens pech hebben en tweemaal weduwe(naar) worden van een ouder met alimentatiplicht. voor je t' weet betaal je voor een hele rist kroost van iemand anders alimentatie...
klopt dat echt? Of staat het enkel in relatie tot het vruchtgebruik van de gezinswoning?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”