Schrijffout in familienaam

fenerus
Topic Starter

Schrijffout in familienaam

#1 , 24 sep 2010 03:00

Hallo
Eventjes het volgende schetsem. Toen mijn moeder geboren werd, heeft de ambtenaar de ¨(umlauts) in mijn moeder haar naam vergeten. 1 jaar later, toen mijn tante geboren werd, werden de umlauts wel op haar familienaam gezet.
Kunnen we dit rechtzetten? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mijn moeder haar naam een ¨bevat.

Mijn grootvader is van oorsprong uit Turkije. Op zijn Turkse geboorteakte staat wel een Ö en Ü in zijn familienaam. Op zijn Belgisch arbeidvisum en verblijfsvergunning stond in der tijd zijn naam zonder de Ö Ü...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 sep 2010 11:01

Zie de artikelen 99 en 100 Burgerlijk Wetboek. De ambtenaar van de burgerlijke stand kan een materiële misslag zoals een tikfout die in de geboorteakte staat rechtzetten.

Vroeger was hiertoe een vonnis van de rechtbank nodig, sinds 22/07/2007 niet meer.

Ga dus naar de ambtenaar van de burgerlijke stand waar de geboorteakte is opgemaakt.

fenerus
Topic Starter

#3 , 27 sep 2010 01:15

Hallo

Het probleem is dat dit gebeurd is in Luik. Ik heb al ettelijke keren gebeld naar het Hôtel de Ville - zoals ze dat daar noemen - en dat zooitje raakt maqar niet opgelost. Ik kan redelijk goed Frans, maar dan noch helpen ze niks.

Is het niet simpeler om een verzoekschrift te schrijven naar FOD Justitie naamswijziging of naar de Procureur des Konings?

Ik heb ondertussen ook de overlijdensakte van mijn grootvader opgevraagd en daarin is de naam WEL correct geschreven. Alsdus ook in de geboorteakte. Ook in de geboorteakte van mijn tante is de naam ook goed geschreven. enkel bij mijn moeder hebben ze een fout geschreven.

Iemand raad?

Reclame

Franciscus

#4 , 29 sep 2010 18:24

Telefoneren zal niet helpen.
U zal een brief moeten sturen gericht aan burgemeester als ambtenaar burgerlijke stand.
Daar de zaak in uitleggen en vragen of ze het rechtzetten.

PS als je nog eens belt steeds eerst vriendelijk de naam en funktie vragen van diegene die je aan de lijn hebt - kwestie van de volgend keer bij dezelfde persoon terug te komen - op het einde van het gesprek de naam van zijn dienstoverste vragen kwestie van 'save' te zitten.

Als het dan misloopt - wat ik ook al enkele malen heb gehad - vertel ik dat ik hen dan met een aangetekend schrijven in gebreke zal stellen. Opletten heel zuinig zijn met deze werkwijze gezien het 'redelijk' ingrijpend is.
Eerst vragen hoe de procedure is - aan wie de brief te richten wie de leiding (administratief ) heeft enz dan kan je ZEER gericht schrijven.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 05 feb 2011 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.

fenerus
Topic Starter

#5 , 05 feb 2011 14:09

Het dossier is al 3 maanden binnen bij het parket. En daar klagen ze dat ze te veel werk hebben. Kan dit zomaar?

Franciscus

#6 , 05 feb 2011 17:31

Welk Parket?? dat van Luik??

fenerus
Topic Starter

#7 , 06 feb 2011 04:30

Ja idd Luik ze stuurden me een brief " votre dossier est en enquete" en als ik bel muggenziffen ze dat Ze wel belangrijkere dossiers hebben en bijgevolg te veel werk hebben. Ze zitten de hele tijd te muggenziffen over hun juriste. Blijkbaar laat de substituut-procureur zijn werk vervullen door juristen...

fenerus
Topic Starter

#8 , 10 feb 2011 23:16

Een brief ontvangen.

De Procureur des Konings verzoekt me om de originele stukken over te maken aan zijn ambt...

Wordt vervolgd. Zo te zien aan het werkritme daar zal de rechtzetting zeker en vast niet meer voor 2011 zijn. Verzoekschrift dateert van oktober 2010. En nu pas worden de stukken opgevraagd.

Ondertussen al zoveel gebeld in mijn beste Frans dat ze me al kennen :D Misschien heeft dat ervoor gezorgd dat ze eindelijk eens mijn dossier gaan behandelen..

Al hetgeen hier boven geschreven wordt, zijn louter individuele ervaringen en onder voorbehoud van alle rechten en zeker zonder enige nadelige erkentenis van welke aard ook

Franciscus

#9 , 10 feb 2011 23:26

En als je in Nederlands schrijft dan moeten ze het eerst in het Frans laten vertalen.
Toch raar als men van Franstalig landsgedeelte een dossier opstuurt of belt gaat men er steeds van uit dat men dat hier doet zonder vertalen.
Men heeft ooit eens 'geëist' dat ik Frans zou spreken ... pech dat ik dat niet verstond :evil:
Resultaat ... reprimande van baas .... die het niet verstond dat ik geen Frans sprak... hem eventjes gewezen op de taalwetging. :mrgreen:
en dat ik het met plezier in 'ondernemingsraad' wilde voorleggen. :twisted:

fenerus
Topic Starter

#10 , 11 feb 2011 10:26

Neen mijn vezoekschrift is allemaal in het Frans dus echt raar

Franciscus

#11 , 11 feb 2011 11:29

En dan nog kan het lang duren een adoptieprocedure van start tot einde ( rechtbankgedeelte en onderzoeken ) ik dacht dat vriendin daar zo'n 8 maanden zoet mee geweest is.
uitspraak in augustus en dan nog enkele maanden tot definitieve inschrijving in RR... Kind heeft vorige week net haar nieuwe IK kunnen gaan ophalen.

eylis

#12 , 11 feb 2011 14:18

ik wil niemand ontmoedigen,
maar de administraties in Walonnie draaien soms echt vierkant...in mijn ervaring werd zo'n aanslepend dossier effeccient opgelost met een belletje naar het federale ministerie die deze materie overkoepelt. Als je meldt dat in een deze of gene stad dit dossier blijft slabakken, schieten zij in gang om na te gaan waarom dit dossier blijft hangen.
het Ministerie heeft controlebevoegdheid én kan de stad aanmanen voort te maken :-)
Weet iemand onder welk ministerie dit soort dossiers resorteert?

Ps: heb zoiets gedaan met het afleveren van een rijbewijs door een Waalse gemeente (kon niet binnen de wettelijke periode). Beambte vertelde dat ze met personeelsonderbezetting te maken hadden , maar konden ook geen attestje geven dat ze niet tijdig een rijbewijs konden afleveren, waardoor de persoon in kwestie dus niet kon autorijden.
Ministerie van Mobiliteit heeft er zich mee gemoeid (die konden daar niet mee lachen), binnen de 3 dagen was het rijbewijs daar én werd de gemeente gesommeerd alle achterstallige dossiers binnen de week weg te werken :-)

WP002

#13 , 11 feb 2011 16:42

Weet iemand onder welk ministerie dit soort dossiers resorteert?
Naamswijzigingen zijn de bevoegdheid van het ministerie van Justitie.

Franciscus

#14 , 11 feb 2011 21:42

http://www.just.fgov.be/nl_htm/informat ... deren.html" onclick="window.open(this.href);return false;

fenerus
Topic Starter

#15 , 11 feb 2011 23:10

Art 99-100 BW;

Fouten in een familienaam behoren tot de PDK,

Er is hier geen sprake van een wijziging; maar een fout,

Terug naar “Andere”