wereldreis maken als ik werkloos ben?

sami5
Topic Starter

wereldreis maken als ik werkloos ben?

#1 , 11 feb 2011 21:40

Mijn vraag is of ik recht heb om op wereldreis te gaan voor een jaar of langer?Wat moet ik doen hiervoor? Wie moet ik inlichten? Hoe gaat dat? Welk papierwerk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper

#2 , 11 feb 2011 22:18

denk wel dat je mag een reis maken
of je bijstand zal ontvangen is een andere vraag
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

JPV

#3 , 15 feb 2011 17:22

ja, je mag een wereldreis maken, maar nee, dit is niet te combineren met werkloosheidsuitkeringen. Tenzij je een speciaal nut kan bewijzen (bvb ontwikkelingshulp). Je kan enkel 24 dagen verlof nemen als werkloze.

Reclame

mammalief

#4 , 24 feb 2011 19:56

En als je onbetaald verlof opneemt?
kan iemand dan alsnog aanspraak maken na diens wereldreis
te hebben gemaakt en terugkomt?

mammalief

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 feb 2011 20:09

Mijn broer heeft, samen met zijn kersverse echtgenote een 25 tal jaren geleden ook een wereldreis van 18 maanden gemaakt. Beiden stonden in het onderwijs en hadden verlof zonder wedde genomen.
Na de reis zijn terug gewoon kunnen beginnen werken.
Als je werkloosheid als een job aanziet (hetgeen sommigen doen) zal dat ook wel kunnen. Informeer eens bij de VDAB of RVA.

JPV

#6 , 25 feb 2011 08:10

En als je onbetaald verlof opneemt?
kan iemand dan alsnog aanspraak maken na diens wereldreis
te hebben gemaakt en terugkomt?

mammalief
aanspraak op werkloosheid na onbetaald verlof? onbetaald verlof bestaat niet in de werkloosheidsreglementering...

Je kan wel tot 3 jaar na je laatste werkloosheidsuitkering/ziekteuitkering terug aanspraak proberen te maken op werkloosheid. Daarvoor even informeren bij je plaatselijke uitbetalingsinstelling (vakbond/hulpkas)

chacha

#7 , 04 mar 2011 13:16

Let wel dat als je werkloos bent het voor de pensioenberekening is alsof je laatste job
doorloopt. Dus 1 jaar weg=1/45 minder pensioen.
Beter terug gaan werken en 1 jaar tijdskrediet aanvragen.

Terug naar “Werkloosheid”