schenkingen aan inwonende kleinkinderen

waterproof
Topic Starter

schenkingen aan inwonende kleinkinderen

#1 , 12 feb 2011 23:29

Volgende situatie doet zich voor in mijn vriendenkring.
Het koppel heeft 1 zoon die geen contact meer heeft met zijn ouders. Hij is gescheiden en opnieuw getrouwd Hij heeft 2 zonen.
Naar zijn oudste zoon (18j) ziet hij niet meer om en deze woont dan ook al jaren, officieel, bij zijn grootouders. Dit is door een uitspraak van de rechtbank zo vatgelegd. De jongste zoon woont bij zijn moeder.
Het koppel heeft 1 villa in eigendom zonder hypotheek.
De ouders willen niet dat, na hun overlijden, alles naar hun zoon zou gaan en zoeken een mogelijkheid om alles te schenken aan de, bij hun inwonende, zoon.
Is dit op de één of andere manier mogelijk? Kunnen ze bijvoorbeeld hun woning nu reeds op naam zetten van de inwonende zoon, waarbij zij het vruchtgebruik hebben?
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 feb 2011 00:20

Zij kunnen eigenlijk alles wegschenken , maar dan aan de twee kleinkinderen beiden evenveel en liefst hetzelfde.

Het is dan later aan de zoon om zijn rechten op te eisen om zijn wettelijk reservatair gedeelte , nl. de helft , op te vragen. Maar evengoed weigert hij de nalatenschap en komen de twee kleinkinderen hoofdelijk tot de nalatenschap.

In ieder geval , zij kunnen nu de helft van hun vermogen aan de kleinkinderen schenken of via testament laten toekomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”