Discussie op de Griffie (Hoedanigheid van benadeeld persoon)

fenerus
Topic Starter

Discussie op de Griffie (Hoedanigheid van benadeeld persoon)

#1 , 12 feb 2011 14:41

Een interessante vraag waarover ik geen antwoord gevonden heb op dit forum.

Stel: De politie maakt via hun systeem ISLP een PV op. Blijkbaar moeten zij altijd een "slachtoffer" en een "verdachte" hebben. Ookal kunnen de feiten bekeken worden als wederzijdse daders. (wederzijdse slagen en verwondingen bijvoorbeeld).

Ik had een interessante discussie op de Griffie. Blijkbaar doen de griffiers moeilijk om in een PV opgenomen verdachte de hoedanigheid van benadeeld persoon toe te kennen. Is dit niet onjuist?

Artikel 5 bos VT SV vermeldt toch duidelijk dat iedereen die schade heeft verkregen door een feit, de hoedanigheid kan verkrijgen? Als de "(Tussen aanhalingstekens)" "verdachte" die eigenlijk ook slachtoffer is, de verklaring aflegt omdat hij vb lichamelijke schade heeft, lijkt het mij toch geen onrechtmatige handeling om de verklaring af te leggen?

Of heeft de griffier hier gelijk dat verdachten (opgenomen door de PV die niet eigenlijke verdachten zijn) in het PV, de verklaring niet mogen afleggen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 feb 2011 21:33

Wat heeft de griffie daar mee te maken.
Of iemand benadeelde of verdachte is in een PV doet er niet zo veel toe. het is de rechter die beslist.
Het kan perfect dat in PV een het zo staat en in een ander het net omgekeerd is.
Dus leg een nieuwe verklaring af bij de politie en geef hierbij aan wat je schade is en wie de dader volgens u.
Je geeft ook aan dat er een verband is met PV EEN

fenerus
Topic Starter

#3 , 13 feb 2011 01:42

DE verklaring van benadeeld persoon moet afgelegd worden op de griffie van het parket van de procureur.

Lijkt me ook logisch dat die griffier duidelijk mis was en zijn wetboek van Strafvordering eens dringend dient te herlezen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 feb 2011 18:57

Dat is de registratie als slachtoffer naar aanleiding van een PV waar u NIET als slachtoffer vermeld staat ..... wordt moeilijk.
(Dat de juristen hier mij maar tegenspreken mocht ik het fout hebben).
Trouwens hebt u van de politie op het bureau het attest klachtneerlegging meegekregen????

fenerus
Topic Starter

#5 , 14 feb 2011 00:09

Neen geen attest van klachtneerlegging ontvangen

De discussie vond achteraf plaats.

Je kan gewoon standaardformulieren invullen op het parket. Ik heb dat al vele maanden geleden gedaan en al ettelijke malen ; nooit problemen gekregen. Tot ik eens belde ter info van een bepaald dossier. Viel een griffier over het feit dat er "verdachte" in het systeem stond.

Volgens de heren der arm der wet, heeft dit te maken met ISLP (het systeem van de politie)...

Maar dat veranderd niets aan het feit van de discussie.

In mijns inziens kan iedereen een hoedanigheid afleggen als men maar schade heeft. (zelfs moreel of lichamelijk), klopt dit?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”