huurcontract overnemen

xantippe
Topic Starter

Re: huurcontract overnemen

#31 , 13 jan 2011 00:52

Waarom een jaar wachten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#32 , 13 jan 2011 01:06

Kwestie van de verhuurder niet onmiddellijk met dit, dat, dat, dat en dat van verzoeken te bombarderen die in zijn oogpunt niets bijdragen tot verbetering of reparatie... een contract kan door beide partijen opgezegd worden...

Bovendien weet je pas goed wat je wil met een interieur als je er een tijdje in gewoond hebt. Nu al babbelen voor kleur X terwijl je 8 maanden later beseft dat tint Y of Q toch stukken beter was zal je gegarandeerd als antwoord opleveren dat de verf nog niet droog genoeg is om te veranderen. Een verhuurder zal ook makkelijker een verzoek van een huurder die al een tijdje regelmatig correct betaalt inwilligen dan van een "madameke" dat er nog niet in woont maar wel al een hele resem noten op haar zang heeft.

Perceptie is veel in dergelijke zaken.

Toen ik zelf nog panden toonde die verhuur hield ik bij het bepalen van de kandidaat ook altijd rekening met het aantal opmerkingen tijdens het tonen van het pand en of ze wel echt ter zake deden. (opmerking over een te oude oven zal sneller in overweging worden genomen om te vervangen dan gezaag over een barst in een tegel)

xantippe
Topic Starter

#33 , 13 jan 2011 03:28

Nou zeg, het is toch maar een vraag? In ons eerste appartement dachten we er niet eens aan lampen te laten hangen door de verhuurster, pas toen we hoorden dat ze het voor de buren deden hebben we het ook gevraagd. Ik mag toch wel informeren of ik zoiets kan vragen? Toen de huidige huurders er zijn ingetrokken heeft hij het ook volledig laten schilderen omdat dat al zoveel jaren geleden was, andere vloeren gestoken etc. Ik kom hier uiteindelijk informatie vragen, dat is toch de bedoeling van dit forum? Ik heb HEM uiteindelijk nog niets gevraagd he. Ik wou hier gewoon vragen of zoiets redelijk is om te vragen.

Daarbij: wie het ook moet betalen: die rode muur moét weg.

Reclame

Vandebos

#34 , 13 jan 2011 10:32

En daarbij wordt zonder verdere bijbedoelingen als advies gegeven dat je dat allemaal wel kan vragen maar dat je je wensen best een zekere rangorde op je wensen toepast om een verzuring van de verstandhouding met je verhuurder van in het begin te vermijden.

Je huurt een pand met een rode muur, in het contract staat dat muren alleen nog in lichte kleuren mogen geverfd worden. Je kan de huurder om een tussenkomst vragen maar hij is hiertoe niet verplicht. De eerste doelstelling van verhuur is nog steeds dat de investering meer opbrengt dan het geld gewoon op een rekening te laten staan. Praktische ingrepen die een huurder naar voren brengt zullen dan meestal ook meer gehoor krijgen dan esthetische aangezien de laatste toch veranderen van huurder naar huurder.

xantippe
Topic Starter

#35 , 13 feb 2011 23:36

Weer een probleem: opeens krijgen we telefoon, of we de waarborg willen storten want hij "moet die andere mensen betalen". Dus hij wil onze waarborg gebruiken om de waarborg van vertrekkende huurders terug te betalen. Ik ga hier uiteraard niet zomaar mee akkoord, kan ik omzeilen dat hij aan onze waarborg komt voor andere mensen te betalen door het op een geblokkeerde rekening te zetten? Kan hij dit weigeren?
Bovendien was de afspraak dat we dit gerust een paar weken later mochten betalen. Nu dat hij toch al die waarborg wil, ok, maar ik wil niet dat hij dat geld aan anderen geeft. En de intrest van onze warborg dan?...

Vandebos

#36 , 14 feb 2011 00:30

Tenzij contractueel anders bepaald volg je strikt art 10§1 van de huurwetgeving.
Art. 10. Waarborg. <W 2007-04-25/38, art. 103, 005; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
§ 1. Indien, behoudens de zekerheden voorzien in artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek, de huurder om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen, een van de in het volgende lid bepaalde vormen van waarborgen verstrekt, mag die niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan 2 of 3 maanden huur, afhankelijk van de vorm van de huurwaarborg.
De in het vorige lid vermelde waarborgen kunnen naar keuze van de huurder drie vormen aannemen : ofwel een geïndividualiseerde rekening op naam van de huurder bij een financiële instelling, ofwel een bankwaarborg die het de huurder mogelijk maakt de waarborg progressief samen te stellen, ofwel een bankwaarborg ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling.
Wanneer de huurder kiest voor een geïndividualiseerde rekening, mag de huurwaarborg niet meer bedragen dan een bedrag gelijk aan 2 maanden huur. De opgebrachte rente wordt gekapitaliseerd ten bate van de huurder en de verhuurder verwerft voorrecht op de activa van de rekening voor elke schuldvordering ten gevolge van het volledig of gedeeltelijk niet nakomen van de verplichtingen van de huurder.
Wanneer de huurder kiest voor een bankwaarborg, waarbij hij zich verbindt die volledig samen te stellen middels constante maandelijkse afbetalingen gedurende de duur van de huurovereenkomst, met een maximumduur van drie jaar
, is deze gelijk aan een bedrag van maximaal drie maanden huur. De financiële instelling moet die zijn waar de huurder in voorkomend geval zijn rekening heeft en waar zijn beroeps- of vervangingsinkomsten worden gestort. Indien de huurder stopt met het storten van zijn beroeps- of vervangingsinkomens bij de desbetreffende instelling, is die gerechtigd om de integrale en onmiddellijke samenstelling van de waarborg te eisen, onverminderd de mogelijkheid om die over te brengen naar een andere financiële instelling. Niettegenstaande de wet op het statuut van en het besluit op de kredietinstellingen van 22 maart 1993, kan een financiële instelling deze waarborg niet weigeren om redenen in verband met de kredietwaardigheid van de huurder. De wet van 12 juni 1991 op het consumentenkrediet is niet van toepassing. De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de nadere regels bepalen inzake de verplichting voor de financiële instelling om een huurwaarborg samen te stellen in het geval dat een kandidaat-huurder, op het moment van zijn aanvraag, gebonden is door meer dan één andere samenstellingsverplichting voor huurwaarborgen die voorheen toegekend werden. Na een evaluatie die zal plaatsvinden één jaar na het van kracht worden van dit systeem, zal de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad een openbare waarborg kunnen organiseren om de waarborgen te dekken die door de financiële instellingen toegekend werden aan bepaalde categorieën huurders die Hij vaststelt, volgens de financieringsmodaliteiten die Hij vaststelt. De huurder zal geen enkele debetrente verschuldigd zijn aan de financiële instelling, die hem rente zal uitkeren vanaf de dag dat de waarborg volledig is samengesteld. De financiële instelling beschikt over de voorrechten van het gemeen recht ten overstaande van de huurder in geval hij zijn verplichting om de waarborg progressief samen te stellen, niet naleeft.
Wanneer de huurder kiest voor een bankwaarborg die gelijk is aan een bedrag van maximaal drie maanden huur ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling, is het dat OCMW dat daar om verzoekt bij de financiële instelling, die de waarborg toestaat ten gunste van de verhuurder.
Je gaat naar de bank, opent de rekening, stort de waarborg en bezorgt de verhuurder aangetekend de documenten die hij dient te ondertekenen en aan de bank te bezorgen. De waarborg staat dan vast op een geblokkeerde rekening voor de termijn van de huur. Indien hij hier niet mee akkoord is. Tja de wet is van dwingend recht, Dan had hij zich maar contractueel van art 1752 dienen te bedienen...

xantippe
Topic Starter

#37 , 14 feb 2011 00:44

In het contract staat dat we mogen kiezen tussen storten op zijn rekening of op een geblokkeerde rekening (tis niet zo'n heel erg officieel verwoord contract). Goed om weten dat hij dit niet kan weigeren! Ik ga zoveel geld niet zomaar op zijn rekening storten in ieder geval, al helemaal niet als ik hoor dat hij het aan anderen wil geven :s

Vandebos

#38 , 14 feb 2011 00:47

Als beide keuzes openstaan.. hup hup naar de bank morgen... :)

xantippe
Topic Starter

#39 , 18 feb 2011 14:45

afspraak gemaakt voor morgenvroeg (eerder konden we niet beiden aanwezig zijn). stuur ik de documenten per aangetekend schrijven op of maak ik beter een afspraak met mijn huisbaas?

Terug naar “Huren”