Stilgevallen auto op E17 pertotal gereden... (?)

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Stilgevallen auto op E17 pertotal gereden... (?)

#16 , 15 feb 2011 18:08

Gelijk of ongelijk, veel geld zal je niet krijgen voor een auto van die ouderdom.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
St-niklaas
Topic Starter

#17 , 15 feb 2011 18:22

Gelijk of ongelijk, veel geld zal je niet krijgen voor een auto van die ouderdom.
Ik hoop dan toch dat ik de eerlijke prijs ervoor krijg. En dat bewezen word dat ik niet in fout was

EvilFreD

#18 , 15 feb 2011 19:13

Dagwaarde 3000 euro? Klinkt dat reëel?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

sleper

#19 , 15 feb 2011 19:38

Dagwaarde 3000 euro? Klinkt dat reëel?
ik denk dat dit een ferm pak lager zal zijn .

St-niklaas
Topic Starter

#20 , 15 feb 2011 23:36

Maar zullen ze ook niet onderzoeken wat de reden is dat de auto ineens uitviel? Zo ja, wat als ze geen oorzaak kunnen vaststellen?
Allemaal vragen die door men hoofd spoken..

fendtje

#21 , 16 feb 2011 00:15

Is er geen mogelijkheid om de autoconstructeur aansprakelijk te stellen op basis van de wet op de gebrekkige producten?

Auto die plots stilvalt lijkt mij toch een gebrekkig product?
Er van uitgaande dat het een nieuwe auto betreft, in garantie, of toch op zijn minst één zonder enige vorm van gebrekkig onderhoud, neem ik aan.
Nee het was geen nieuwe auto, het gaat hier over een volkswagen vento van 96'.

Maar hoe dan ook, ik heb mijn knipperlichten aan gezet, voor de rest kon ik niets doen eigelijk dan afwachten op de politie (die ik inmiddels verwittigd heb), of afwachten hoe iemand er tegen knalt, en dat laatste is helaas aan de orde..
Gaat veel van verklaring bestuurders afhangen.
en dan ouderdom aangereden wagen.
hoop maar en volg zeer zeker maar goed uwe rechtsbijstand op.
ooit een voorval wagen 1 stopt voor linksaf , wagen 2 stopt , IKzelf wagen 3 kan ook stoppen , wagen 4 rijkswachters in burger knallen op mijn voertuig. ( motor golf zat in passagiers cabine)
den dag erna telefoon op mijn werk , vragen om mijn verklaring te wijzigen, weiger dat.
3 jaar later uitspraak voertuig 1 is voor alles aansprakelijk gesteld.
logisch he ????

St-niklaas
Topic Starter

#22 , 16 feb 2011 01:16

Maar zullen ze ook niet onderzoeken wat de reden is dat de auto ineens uitviel? Zo ja, wat als ze geen oorzaak kunnen vaststellen?Allemaal vragen die door men hoofd spoken..
-

j.demoor

#23 , 16 feb 2011 10:57

“Art.21.4.Op autosnelwegen is het verboden :...4°.een voertuig te laten stilstaan...”(Wegcode 1 december 1975).

Ieder misdrijf vereist een moreel element,wat hier LIJKT te ontbreken.

“Art.1382. ELKE daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.Art.1383.Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.Art.1384.Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van ZAKEN die men onder zijn bewaring heeft...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1148.Geen schadevergoeding is verschuldigd, wanneer de schuldenaar door overmacht of toeval verhinderd is geworden datgene te geven of te doen waartoe hij verbonden was...”(B.W.).

U kan die overmacht steeds inroepen,INDIEN het stilvallen van uw voertuig TOTAAL onafhankelijk van uw doen of nalaten gebeurde.

“Art.19bis-11.§ 1. Elke benadeelde kan van het Fonds de vergoeding bekomen van de schade die door een motorrijtuig is veroorzaakt :...3°) wanneer geen enkele verzekeringsonderneming tot die vergoeding verplicht is om reden van een toevallig feit waardoor de bestuurder van het voertuig dat het ongeval veroorzaakte, vrijuit gaat...”(21 NOVEMBER 1989. - Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen).

INDIEN overmacht komt vast te staan dan lijkt hieraan voldaan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sleper

#24 , 16 feb 2011 12:40

Maar zullen ze ook niet onderzoeken wat de reden is dat de auto ineens uitviel? Zo ja, wat als ze geen oorzaak kunnen vaststellen?Allemaal vragen die door men hoofd spoken..
-
Ik had hetzelfde probleem maar gelukkig zonder gevolgen . Bij mij sprong de zekering van de gloeibougies regelmtig uit en dan werd tegelijkertijd de aanvoer van mazout stopgezet of geblokkeerd . Ik ging dus zeker niet meer voorbij steken met dat "ding" .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#25 , 16 feb 2011 12:51

intentie telt voor wanbedrijven en misdaden niet bij overtredingen.
Bij overtredingen is het loutere feit van.
U rijdt voorbij het rode verkeerslicht ... ik wilde het niet maar ik had geen andere keuze zal niet helpen evenmin ik had het licht niet gezien

roharro

#26 , 16 feb 2011 19:44

Op grond van deze discussie heb ik volgende vraag:

Ik ben op autosnelweg. Ik rijd op linkervak tegen 120 km om voor te steken.
Op een bepaalde plaats op het linkervak is 1 minuut voordien een aanrijding gebeurd tussen twee wagens.
Ik kan niet meer stoppen en rij op die wagens in.
Wie is in fout? Ik of die twee wagens die mijn weg belemmeren? ( ik ging er steeds vanuit dat ik dergelijke situaties moet voorzien en dus moet kunnen stoppen, maar dat klopt blijkbaar niet met wat hier wordt gezegd).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sniper

#27 , 16 feb 2011 20:15

ik zou zeggen dat, gezien de topic starter al was uitgestapt en de snelheid daar 90 km/u is, het defecte voertuig een te voorziene hindernis is (eigen mening)
en dus moest die nederlander stoppen of uitwijken, maar niet ertegen rijden
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

float

#28 , 16 feb 2011 20:29

Ik denk dat vraagsteller toch niet kansloos is als hij kan aantonen dat hij al het mogelijke heeft gedaan in de gegeven omstandigheden. Het plaatsen van een gevarendriehoek op die plaats is equivalent met zelfmoord plegen.....Uitbollen naar de pechstrook toe is daar geen optie wegens een muur van camions op de rechtste rijstrook.
Ik ken de situatie daar zeer goed en ik ben van mening dat hij daar niet veel meer kon doen dan de vier pinklichten aanzetten.
Bovendien hebben de achterliggende wagens geen vrijgeleide om op alle mogelijke hindernissen in te rijden. Zoniet zou men ook het recht hebben om op de staart van een file in te rijden.
Het zal een rechtszaak worden m.i.
Zelfde mening!

EvilFreD

#29 , 16 feb 2011 23:13

@Roharro en Sniper: Zoals ik al eerder zei: 50/50 gevalletje. De ene mag zijn wagen niet stilzetten op de rijbaan en de andere mag er niet tegen op rijden.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

St-niklaas
Topic Starter

#30 , 18 feb 2011 18:37

Nog een vraag, zou ik eventueel een huurwagen kunnen aanvragen bij de verzekering? Om op werk te geraken.

Terug naar “Verkeersongevallen”