Vooraleerst: ik vind het jammer dat ik deze vragen moet stellen, ik ben er beschaamd voor. Maar de situatie verplicht me.
Situatie:
Ik ben enig kind. Mijn vader stierf toen ik een baby was en ik heb zijn klein deel geerfd, omdat mijn vader een huwelijkscontract had. Mijn moeder hertouwde met een man die 11 jaar ouder is. Hij ging amper werken op al die jaren. Ze hebben een villa, van het geld dat moeder had van de verkoop van haar huis. Andere eigendommen hebben ze niet. Mijn moeder heeft al laten horen dat hij het vruchtgebruik heeft en als hij sterft, ik alles heb. Aangezien hij in blakende gezondheid is en ik ben er slecht aan toe, is de kans groot dat hij mij overleeft. Ik woon in een klein krot, ben invallide en zie het niet zitten om de kosten te doen van de dingen die hij gaat stuk doen aan de villa, want dat doet hij nu ook al. Hij breekt uit onvoorzichtigheid vanalles stuk, zoals de verwarming en de elekticiteit, zucht. Ik zie het al gebeuren dat hij de boel nog opstookt ook.
Vragen:
Moet ik dan een extra brandverzekering nemen, want ik acht hem niet in staat om zijn papierenwerk te doen en zijn verzekering te betalen.
Kan mijn moeder me het recht van mijn naakte eigendom te verkopen afnemen per testament?
Kan ik de naakte eigendom verkopen zonder zijn toestemming? Ik weet dat dit weinig opbrengt, maar nog liever dat dan de ellende die me te wachten staat.