Beste forum gebruikers,
Ik heb een vraag waar ik niet van weet waar deze thuishoort, men excuses hiervoor, mocht men weten waar deze thuishoort mag deze altijd naar het desbetreffende forum worden verplaatst.
Ik zal eerst even een beknopte omschrijving geven van de problematische situatie.
Mijn ouders zijn enkele jaren terug gescheiden.
Beiden waren nog wel eigenaar van een eigendom waarin mijn vader woonde.
Na verloop van tijd zijn beiden overeengekomen om het huis te verkopen via een immobiliën kantoor, wat ook gebeurd is.
Het huis is vorig jaar verkocht aan de nieuwe eigenaar in de staat waarin het eigendom zich bevond, inclusief alles wat er zich in het huis bevond wat mijn ouders niet meenamen, waaronder een ingebouwde keuken.
Mijn vader mocht gebruik maken van het eigendom in samenspraak met de nieuwe eigenaar, aangezien deze na dat mijn vader het eigendom verliet het volledig zou renoveren / mogelijk gedeeltelijk slopen.
Tot hiertoe geen enkel probleem.
Meer dan een half jaar later verlaat mijn vader het huis, waardoor alles verhuisd wordt en het leegstaande pand dus kan gebruikt worden voor renovatie door de nieuwe eigenaar.
Vanaf daar beginnen de problemen.
Eerst wilt hij dat de ingebouwde keuken volledig verwijderd wordt, na zeer lang aandringen en meerdere telefoons naar mijn moeder stemt zij toe om de ingebouwde keuken te verwijderen inclusief andere zaken die nog in het huis stonden zoals ingebouwde kasten enzovoort, de nieuwe eigenaar zou een container regelen omdat men deze ook zal nodig hebben wegens de renovatie werken, mijn moeder is akkoord dat deze de container regelt.
In de periode van eind november - begin december wordt dit alles gedaan, waarna mijn ouders dachten dat het hierna gedaan was en zij dus rustig verder konden met hun leven.
Niets is minder waar.
Tussen de periode waarin alles verwijderd werd en nu heeft de nieuwe eigenaar nog meermaals contact gehad met mijn ouders omtrent de betaling van de container, waar zij dus helemaal niet naar gevraagd hebben aangezien de nieuwe eigenaar de container ging regelen.
Het contact was in het begin een simpele vraag om deze te betalen, ze mochten zelfs de container betalen zonder BTW kosten, tot dreigingen met deurwaarder en een rechtszaak aan het einde.
Nu heeft mijn moeder een factuur ontvangen van de nieuwe eigenaar, met als factuur datum 3 maanden na de feitelijke levering van de container, met vermelding dat bij niet betaling een deurwaarder mag verwacht worden.
De nieuwe eigenaar is een aannemer van algemene bouwwerken, de factuur is dan ook afkomstig van het bedrijf dat hij bezit.
Na het ontvangen van het factuur heb ik even geraadpleegd bij een goede vriend des huizes die ook in de bouwsector zit en hem dit probleem voorgelegd, hij wist mij te vertellen dat er 3 opties zijn:
- De factuur gewoon laten voor wat ze is en afwachten of deze wel degelijk een deurwaarder durft te sturen aangezien hij niet in zijn recht is volgens diezelfde vriend.
- Proberen om met de aannemer tot een akkoord te komen tot de prijs die hij in het begin voorstelde, de prijs exclusief BTW dus, van zodra dit akkoord op papier staat hiermee naar hogere instanties gaan en aangeven wegens poging tot afpersen en werken in het zwart <---------- lijkt mij de minst beste optie.
- De aannemer zo snel mogelijk aanklagen voor het (vrede)gerecht om deze zaak aan te vechten.
Nu is mijn vraag als volgend.
Kan de nieuwe eigenaar de kosten van de container doorrekenen naar mijn moeder, met een factuur die 3 maanden na datum werd opgesteld?
Zo ja, moet er dan geen bewijs van bestelling zijn op naam van mijn moeder voor deze container?
Als deze de kosten niet kan doorschuiven naar mijn moeder, wat kan hier dan aan gedaan worden zodat mijn ouders geen lastige telefoons of wat dan ook meer krijgen van de nieuwe eigenaar?
Dank bij voorbaat.