Jas verdwenen uit vestiaire restaurant

SilentSpring
Topic Starter

Jas verdwenen uit vestiaire restaurant

#1 , 19 feb 2011 16:11

Situatie: ik ging vorige week zondag (13/02) op restaurant met m'n ouders en een deel van de familie.
We kennen de uitbaters sinds ze nog hun vorig restaurant hadden, dus we zijn er al zo'n 10j klant.

Bij binnenkomst rond 12u30 stond er een vrouwelijke ober om de jassen aan te nemen, zij vroeg letterlijk "kan ik uw jas aannemen?"
Die werden opgehangen op een rek voorzien van haakjes. (de normale vestiaire in een apart kamertje werd niet gebruikt omdat er niet zoveel volk was)
Zo gezegd, zo gedaan en ik overhandig m'n jas.
Gezellige middag tot we omstreeks 18u besluiten af te rekenen en te vertrekken.
We komen aan de vestiaire (dat rek in feite), iedereen neemt z'n jas en ik merk direct dat mijn jas er niet meer hangt.
Eventjes rondgekeken en inderdaad: de jas is weg.

We waren de laatste klanten die naar huis gingen, er bleef enkel nog 1 zwarte vrouwenjas over.
De mijne was ook een zwarte jas, zo'n type caban, maar dan een herenjas.
Het leek er toen dus op dat er iemand gewoon een verkeerde jas meegenomen had, de uitbaatster vroeg om m'n gegevens te noteren en zei dat de mensen wel gingen bellen naar hen als ze de vergissing vaststelden.
Op het moment zelf was ik niet echt blij dat die jas weg was want hij was tenslotte exact 1 maand oud en ik had dan eens een jas die me perfect stond en die ik graag droeg. Nu, gegevens genoteerd en dan maar huiswaarts gegaan.

We zijn ondertussen een week verder en ik heb nog niets gehoord en wat ik vermoedde is dus werkelijkheid geworden: die jas zie ik niet meer terug.
Het eerste moment geloofde ik nog in de eerlijkheid van de mensen en heb ik me dus wat te snel laten afschepen me dunkt.
De jas kostte 99€, ik heb ze gekocht in de solden voor 54 of 56€, het kasticketje hadden we toevallig net de dag voordien weggegooid maar ik kan het bedrag en de datum wel aantonen aan de hand van een uitgavenstaat van Mastercard.

Nu is mijn vraag: kan ik hier nu op de 1 of andere manier iets aan doen?
Na wat googelen las ik dat ik normaal direct aangifte had moeten doen bij het plaatselijk politiekantoor, maar die zullen ook wel lachen voor een zaak van 56€ vrees ik.
Ik ben van plan morgen nog eens te bellen en te vragen ze hier gaan aan doen want tenslotte zijn zij die jas kwijtgeraakt, maar ik was graag wat beter geïnformeerd zodat ik me niet te vlug laat afschepen.

Tot slot: ik hoorde vandaag van m'n oma dat er een kleine scene was toen ze van het toilet kwam en voorbij die vestiaire ging:
2 koppels oudere mensen stonden daar naar 1 van de vrouwen hun jas te zoeken en die zei dat haar jas wegwas.
Toen kwam dezelfde ober die de jassen aannam kijken en die gaf die vrouw een zwarte jas.
Ik gok dat de ober dus de verkeerde jas heeft meegegeven, die van m'n pa en m'n broer hingen overigens over mijn jas op het haakje en toch is het net de mijne die weg is.
De maître verstond ook niet dat mensen een verkeerde jas meenemen en dat niet merken, maar daar ben ik niet veel mee....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 19 feb 2011 20:08

Het restaurant met vestiaire en vestiairedame is expliciet een bewaarnemer (regels bewaarneming-bewaargeving staan in het burgerlijk wetboek). De bewaarnemer heeft de plicht de zaak terug te geven.
Brief schrijven aan het restaurant dat ze uw jas in bewaring hadden, dat ze u het bovenstaande hebben meegedeeld, maar dat u nog steeds niks heeft vernomen.
Als bewaarnemer dienen zij u dus schadeloos te stellen.
Sommige restaurants hebben ergens een bordje hangen dat ze niet verantwoordelijk zijn voor het verlies van uw zaken, maar als ze een vestiaire uitbaten is dat in strijd met de definitie en werking van 'een vestiaire'
Plus est en vous

SilentSpring
Topic Starter

#3 , 20 feb 2011 21:06

Bedankt voor het antwoord :)

Vanmorgen teruggebeld en net toen ik wou vragen wat ze er gingen aan doen zei de uitbaatster dat die mensen die per ongeluk mijn jas mee hadden daags voordien contact opgenomen hadden en deze morgen hebben die mensen mijn jas gaan afgeven in het restaurant.
Die ligt daar nu opzij in het privégedeelte, wanneer ik daar in de omtrek ben een van de komende weken kan ik m'n jas terug ophalen.

Eind goed al goed, al had ik het echt niet meer verwacht.
Men wist mij nog te zeggen dat dit de zesde keer was dat ze zoiets voorhadden, maar dat de jas(sen) telkens terug bij de eigenaar terecht gekomen zijn.
In elk geval laat ik volgende keer gewoon m'n jas in de auto liggen, dan heb ik geen miserie meer.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 feb 2011 23:30

Leg hem dan wel in de koffer kwestie van een ruitje te sparen

j.demoor

#5 , 21 feb 2011 10:29

“Art.1927.De bewaarnemer moet aan de bewaring van de in bewaring gegeven zaak dezelfde zorg besteden als hij aan de bewaring van zijn eigen zaken besteedt.Art.1928.De bepaling van het vorige artikel wordt strenger toegepast : 1° indien de bewaarnemer zichzelf heeft aangeboden om de zaak in bewaring te nemen...Art.1932.De bewaarnemer moet de zaak zelf, die hij ontvangen heeft, teruggeven...”(Burgerlijk Wetboek).

Maan uw restauranthouder aangetekend aan UW jas terug te geven of u daarvoor te vergoeden binnen een door u daarin bepaalde redelijke termijn. Doe na het verstrijken van die termijn onverwijld aangifte aan uw rechtsbijstandsverzekeraar van uw familiale verzekering,indien u zulke verzekering bezit.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

itsme

#6 , 22 feb 2011 06:44

Leg hem dan wel in de koffer kwestie van een ruitje te sparen
mooi! ;-)

Terug naar “Archief”