Erfrecht voor mijn kinderen

joker
Topic Starter

Erfrecht voor mijn kinderen

#1 , 21 feb 2011 21:50

Ik heb 4 kinderen, 2 kinderen uit elk huwelijk. Bij mijn vorig huwelijk heb ik met de echtscheiding, het huis voor het spreekwoordelijke "voor een appel en een ei" verkocht aan mijn ex-vrouw, met het idee dat het later toch voor mijn 2 zonen is. Nu ben ik hertrouwd en heb 2 dochters. Ik heb terug een appartement gekocht en ben het zwaar aan het afbetalen( vermits ik weinig kapitaal had). Ik vind, in geval van mijn overlijden, dat het appartement volledig naar mijn dochters gaat, daar mijn zonen reeds aanspraak kunnen maken op het huis van hun moeder. Mijn vraag is dus, hoe kan ik vermijden, dat de kinderen uit eerste huwelijk bij mijn overlijden nog de helft erven van mijn huidig appartement, zonder dat ik hun moet onterven. Kan dit met een notariele akte worden vastgelegd? Misschien is er ook een andere mogelijkheid, bv. door het appartement nu reeds aan mijn kinderen te schenken, met vruchtgebruik aan mij en mijn vrouw? Bedenk, mijn kinderen van mijn huidige vrouw zijn nog maar 6 jaar. Hoe gaat dit in zijn werk? Of is er misschien nog een andere mogelijkheid. Bij voorbaat hartelijk dank voor uw moeite. Jozef Wouters

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 21 feb 2011 22:03

U kan uw 2 kinderen uit uw vorig huwelijk niet onterven. Uw vier kinderen hebben bij uw overlijden samen recht op 3/4 van uw nalatenschap. Over 1/4 kan u vrij beschikken en dat deel kan u bijvoorbeeld toewijzen aan uw 2 dochters. Dat wil dus zeggen dat uw 2 zoons samen recht hebben op minimum 3/8 van alles. Uw eigendom schenken aan uw dochters verandert niets aan die regel, want uw zoons kunnen hun wettelijk erfdeel dan opeisen van uw dochters.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 feb 2011 22:12

En is het appartement enkel van u of gemeenschappelijk bezit van u en uw echtgenote? In het laatste geval zullen uw zonen uit eerste huwelijk er ieder slechts 1/8 van erven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Lightning

#4 , 21 feb 2011 22:26

Overigens moet u er ook rekening mee houden dat, mocht uw ex nog kinderen hebben/krijgen uit een nieuwe relatie, deze kinderen ook aanspraak maken op een deel van uw vroegere woonst. Houd dat goed in het achterhoofd als u bij uw eigen nalatenschap uw zoons zou benadelen t.o.v. uw dochters.

wanton

#5 , 21 feb 2011 23:54

Overigens moet u er ook rekening mee houden dat, mocht uw ex nog kinderen hebben/krijgen uit een nieuwe relatie, deze kinderen ook aanspraak maken op een deel van uw vroegere woonst. Houd dat goed in het achterhoofd als u bij uw eigen nalatenschap uw zoons zou benadelen t.o.v. uw dochters.

Lightning , leg dat eens uit aub!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lightning

#6 , 22 feb 2011 07:34

Als de ex de woning heeft afgekocht na de scheiding wordt dat eigen vermogen. Bij haar overlijden komt die woning dus haar EIGEN kinderen toe, niet enkel die van voor de scheiding, maar toch ook de kinderen die ze eventueel erna nog kreeg, of ben ik hierin mis? Ik heb het dan niet over kinderen die een nieuwe partner reeds had uit een eerder huwelijk, want stiefkinderen erven inderdaad niet.

wanton

#7 , 22 feb 2011 15:42

Dat is juist. Maar zodra er een regeling is getroffen tussen de tweede vrouw en de kinderen uit het eerste huwelijk van de man , zijn die er tussen uit en behoort alles tot de nalatenschap van de vrouw. War er daarna gebeurt , is niet de zorg van Joker.
Toet-anch-Amon

Lightning

#8 , 22 feb 2011 17:52

Waar ik TS dus opmerkzaam op wilde maken is het volgende. Als zijn eerste vrouw kinderen krijgt uit een tweede relatie, hebben die kinderen eveneens recht op hun deel van de woning die afgekocht werd. Bovendien kan de eerste vrouw van hetzelfde gedacht zijn als TS en die jongere kinderen meer laten erven (zonder natuurlijk de wettelijke reserve van de 2 zonen aan te tasten). Dus als TS veronderstelt dat zijn 2 zonen later de vroegere woning zullen erven gaat hij misschien iets te kort door de bocht bij het opmaken van zijn eigen successieplanning.

wanton

#9 , 22 feb 2011 20:46

Waar ik TS dus opmerkzaam op wilde maken is het volgende. Als zijn eerste vrouw kinderen krijgt uit een tweede relatie, hebben die kinderen eveneens recht op hun deel van de woning die afgekocht werd. Bovendien kan de eerste vrouw van hetzelfde gedacht zijn als TS en die jongere kinderen meer laten erven (zonder natuurlijk de wettelijke reserve van de 2 zonen aan te tasten). Dus als TS veronderstelt dat zijn 2 zonen later de vroegere woning zullen erven gaat hij misschien iets te kort door de bocht bij het opmaken van zijn eigen successieplanning.
Dat probleem stelt zich bij ongeveer elke echtscheiding. Er komt misschien een periode dat men bij erfenissen te maken krijgt met drie verschillende 'soorten' kinderen : die van hem , die van haar , die van hen.
Toet-anch-Amon

j.demoor

#10 , 23 feb 2011 10:19

U kan uw helft van uw appartement bij testament schenken aan uw twee dochters,met vrijstelling van inbreng.

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat;een derde, indien hij twee kinderen achterlaat;een vierde indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Indien u bij uw overlijden vier kinderen achterlaat is uw beschikbaar deel een vierde van uw HELE nalatenschap.

Overtreft de waarde van uw helft van uw appartement een vierde van uw HELE nalatenschap,dan KUNNEN uw twee zonen uw schenking tot dat gedeelte doen inkorten,onverminderd het wettelijk aandeel van uw twee dochters in uw helft van uw appartement en het vruchtgebruik van uw langstlevende echtgenote.

“Art.866.Wanneer de gift van een onroerend goed, aan een erfgerechtigde met vrijstelling van inbreng gedaan, het beschikbaar gedeelte te boven gaat, wordt het meerdere in natura ingebracht, indien de afscheiding van dit gedeelte gevoeglijk kan geschieden. In het tegenovergestelde geval, indien het meerdere groter is dan de helft van de waarde van het onroerend goed, moet de begiftigde het onroerend goed in zijn geheel inbrengen, met dien verstande dat hij uit de massa de waarde van het beschikbaar gedeelte voorafneemt; indien het beschikbaar gedeelte de helft van de waarde van het onroerend goed te boven gaat, kan de begiftigde het onroerend goed in zijn geheel behouden, met dien verstande dat hij minder ontvangt, en dat hij zijn medeërfgenamen in geld of op andere wijze vergoedt.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

joker
Topic Starter

#11 , 25 feb 2011 19:36

Allemaal hartelijk bedankt voor de nuttige inlichtingen. mvg Joker( is eigenlijk Jokke ;-) )

joker
Topic Starter

#12 , 25 feb 2011 20:22

Is het mogelijk om mijn zonen iets laten ondertekenen waarin zij afstand doen van hun erfrecht? Ik heb een goede verhouding met mijn zonen en zij begrijpen het probleem waar ik mee worstel. Het is totaal niet de bedoeling om mijn zonen te benadelen, tenslotte erven zij een huis dat veel meer waarde heeft dan mijn appartement. Het is alleen maar, nu is alles prima in orde, maar wat als ik kom te overlijden!? Ik heb maar al te vaak meegemaakt dat bij erfenissen, zodra de mensen geld ruiken, elkaar de kop inslaan! Dat zou ik graag vermijden. MVG Jokke

Lightning

#13 , 25 feb 2011 21:33

Als de relatie met al uw kinderen goed is en de kinderen komen ook onderling goed overeen, zorg dan dat ze wat UW erfenis betreft allemaal evenveel krijgen. Op die manier is de kans het kleinst dat ze na uw dood gaan ruziën om uw erfenis. Niemand kan garanderen dat uw ex iets gaat nalaten als ze sterft. Stel dat ze alles opleeft (en dat is haar goed recht), dan erven uw zonen niets van haar.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”