Schenking vermelden op aangifte van nalatenschap ?

Anja07
Topic Starter

Schenking vermelden op aangifte van nalatenschap ?

#1 , 22 feb 2011 18:43

Hallo iedereen ,

In verband met een aangifte van nalatenschap , mijn ouders hebben 9 jaar geleden een stuk bouwgrond geschonken aan mijn zuster.
Deze " schenking onder levenden " is opgemaakt als voorschot op erfenis zonder vrijstel van inbreng.
Moeten we deze schenking ook vermelden op de aangifte van nalatenschap ?

Anja

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 feb 2011 20:38

Neen , die bouwgrond is volledig uit het vermogen van de ouders verdwenen. Er zijn toen de nodige schenkingsrechten betaald.

Maar er moet wel degelijk rekening gehouden worden met die bouwgrond bij de verdere verdeling van de nalatenschap. De huidige waarde van de bouwgrond wordt meegeteld in de totale waarde van de erfenis en die waarde heeft zij als voorschot reeds ontvangen. Er dient dus een verrekening te gebeuren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 22 feb 2011 20:53

Ik stel dikwijls vast dat veel mensen geen onderscheid maken tussen wat er in de successieaangifte staat (of zou moeten staan volgens de fiscus) en de effectieve verdeling van de erfenis (die niet altijd een exacte weerspiegeling zal zijn van de successieaangifte).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Anja07
Topic Starter

#4 , 25 feb 2011 07:16

Bedankt Wanton en Roharro voor het duidelijke antwoord , het wordt me nu duidelijk dat de erfenisregeling bestaat uit een fiscaal luik en de feitelijke verdeling van de erfenis.
Groetjes ,

Anja

Terug naar “Successie- & Registratierechten”