erfenis grootvader na verwerpen vaders erfenis

Tony02121978
Topic Starter

erfenis grootvader na verwerpen vaders erfenis

#1 , 15 jan 2007 19:26

Geachte,

Mijn grootvader is overleden en ik heb 5jaar geleden de erfenis van mijn vader verworpen.
Heb ik dan ook geen recht meer op de erfenis van mijn grootvader?
En zo niet kan men een verwerping nog intrekken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 16 jan 2007 18:28

Dat is een specialeke, denk ik.

Volgens mij kan u erven van uw grootvader; u moet enkel in nuttige orde tot de erfenis komen.

De wet zegt dat men niet bij plaatsvervulling kan opkomen voor diegene die verwerpt, maar dat is hier niet het geval. Uw vader heeft immers niets gedaan.

Op het ogenblik van het overlijden van uw grootvader moeten we kijken naar zijn kinderen: was hij alleen, dan bent u 2de en dichtste graad in de 1ste orde (we vergeten even alle echgenoten).

Heeft u ooms/tantes, dan vervult u de plaats van uw vader en erft u samen met die ooms/tantes bij staken.

Ben benieuwd wat Wanthon hierover denkt...

Ik denk dat u nog kunt aanvaarden zolang niemand anders dat deel heeft aanvaard.

j.demoor

#3 , 17 jan 2007 08:51

?Art.744...Men kan bij plaatsvervulling opkomen voor hem wiens erfenis men verworpen heeft...?(Burgerlijk Wetboek).

U hebt dan ook recht op de erfenis van uw grootvader.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”