Situatie
Ik heb een vaste job, met een gemiddeld inkomen. Zij studeert dit jaar af, maar zit in een sector waar ze moeilijk werk zal vinden en zeker niet snel vast. Mogelijk gaat ze hierna nog 3 jaar iets anders studeren. Ikzelf heb ondertussen een spaarpot van 125.000 euro bij elkaar. Verder zouden we mogelijk op 500 euro per maand mogen rekenen van haar ouders, zolang zij geen vaste job heeft of studeert.
Mogelijkheden
We zouden iets kunnen huren. Financieel makkelijk te verdelen, vrij soepel om eruit te stappen, geen zware kosten, ... 1 groot nadeel wat voor mij een groot probleem is: het is weggesmeten geld (als je in de mogelijkheid bent te kopen).
Ik zou dan ook liefst een appartement of woning kopen als tussenstap. Dus (een stuk) spaargeld gebruiken en ook een lening (50.000-60.000 €) waarbij in 10 jaar 500-600 €/maand wordt afgelost. Met de bedoeling om daar een paar jaar in te wonen (3j-5j-7j-...), ondertussen zeker te zijn van ons samenwonen, met 2 een vaste job te krijgen en dus ook nog goed kunnen bijsparen. Om dan uiteindelijk te verkopen en te kunnen starten met de koop/bouw van de uiteindelijke woning die we willen.
Iets ertussen zou zijn een jaar ofzo huren, om daarna dan toch iets te kopen. (dus 2 tussenstappen)
Mijn vriendin heeft wat schrik van mijn scenario. Vooreerst omdat ze denkt: wat als het toch niet zo goed lukt om samen te wonen? Zitten we dan niet meer vast bij kopen dan bij huren? Of wat als we door jobs moeten veranderen van locatie? Of stel dat waarde vastgoed plots inzakt? Ook financieel lijkt het voor haar moeilijker: we gaan zo geen gelijke inbreng hebben, en dat lijkt haar toch allemaal niet zo gelijk en eerlijk. Feit is dat voor haar (en haar ouders ook denk ik) iets kopen blijkbaar veel 'officieler en vaster' is dan samen iets te huren.
Daarom een aantal vragen? Wie nuttige antwoorden heeft op 1 of enkele is ook al welkom

-Ik sta iets minder te springen om te huren. Want de tijd dat we huren, zullen we wellicht nauwelijks nog iets kunnen sparen. Dat betekent dat we in die tijd geen stap dichter komen, en met inflatie van vastgoed zelfs achteruit gaan. Hoe denken jullie hierover?
-Waar wij ook aan denken: als we iets kopen, gaan we dit dan over een aantal jaar terug makkelijk kwijt raken (tegen een juiste prijs)? En met deze bedoeling, wat kopen we dan best: een huis van 125k-175k? Een appartement van 175k? Of eerder een klein appartement van 100k?
-Is de tussenoplossing om een jaar te huren iets? Ik heb namelijk schrik dat een interestvoet van nu (4%-4.5%) binnen anderhalf jaar wel eens 5%-6.5% zou kunnen worden, en we dus een stuk leningbudget zouden kunnen kwijtspelen.
-Is een ongelijke financiële inbreng een groot probleem? Ik dacht van niet, omdat ik las dat er een aantal mogelijkheden zijn om dit duidelijk te regelen. Hoe doen we dit dan best?
-Ik zou ook alleen iets kunnen kopen. Maar is dit een goed idee? Je kan dan immers maar 1 woonbonus in plaats van een dubbele woonbonus (2 personen) gebruiken. Kan mijn partner haar woonbonus trouwens volledig gebruiken als haar aandeel in de lening 50% is maar haar aandeel in de volledige koopprijs slechts 20% ?
-Moeten wij een minimum aantal jaar in een gekochte woning voor we deze verkopen en een andere kopen? Omwille van fiscaliteit ofzo iets? Of is dit geen voorwaarde?
-Blijft het ingebrachte spaargeld in vastgoed per partner ook van die partner? Of moet je dit specifiek laten vastleggen dat dit zo blijft?
-Wellicht is het niet slim om als feitelijk samenwonenden samen te gaan wonen? Voor zover ik begrijp ben je dan eigenlijk niks van elkaar? Bij overlijden van 1 van beiden kunnen erfgenamen woning opeisen?
-Wat doe je dan best? Trouwen is bij ons nog geen optie, daarvoor zijn we niet lang genoeg samen. Wettelijk samenwonenden, maar dat klinkt ook al vrij officieel. Is een samenlevingscontract (ofzo iets) genoeg? Kan je daarmee iets om samen te kopen?
-En als we samenlevingscontract of wettelijk samenwonenden doen, wat zijn hiervan de gevolgen op fiscaal vlak, en op vlak van erfrecht?
-Als 1 van de partners nog studeert of werkloos is, lijkt het mij zeer aangeraden om een gezamenlijke belastingsaangifte te doen. Vanwege het systeem van huwelijksquotiënt, klopt dit? En hoe kan je een gezamenlijke aangifte bekomen: trouwen, wettelijk samenwonen. Zijn er ook nog andere mogelijkheden?
En zijn er nog andere dingen waar wij niet direct aan denken, maar waar we nog rekening moeten mee houden? Of hebben jullie nog tips voor ons?