Vruchtgebruik vs. Naakte eigendom

chiva
Topic Starter

Vruchtgebruik vs. Naakte eigendom

#1 , 15 jan 2007 12:24

Hallo,

Is er soms iemand die me met de volgende kwestie kan helpen?

Mijn grootmoeder is overleden en bijgevolg is mijn grootvader vruchtgebruiker van de helft van de gezamelijke woning geworden, waarvan mijn tante en ik (ipv vooroverleden vader) de naakte eigendom hebben ge?rfd.

Nu werd de woning verkocht en blijkbaar wil mijn grootvader als vruchtgebruiker het deel van mijn overleden grootmoeder blokkeren om zo de jaarlijkse intrest te kunnen opstrijken. Is dit wettelijk en zo ja, bestaat er een manier om de naakte eigendom alsnog te kunnen opeisen?

Wat ik me ook afvraag is of de instrumenterende notaris hier geen fout heeft ingemaakt door dit niet te melden alvorens de verkoopsakte werd getekend?

Bedankt alvast voor een woordje uitleg...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 jan 2007 13:50

Hetgeen uw grootvader wenst is niet meer dan de toepassing van het principe blote eigendom/vruchtgebruik. Voor roerende goederen zoals geld moet dat zo gebeuren : het geld wordt -in blote eigendom - geblokkeerd op uw naam , maar de intrest of het vruchtgebruik wordt uitbetaald aan uw grootvader , zolang die leeft. Pas op het ogenblik dat die overlijdt beschikt U ten volle over het geld. Zolang uw grootvader als vruchtgebruiker leeft , is dit de wettelijk voorgeschreven en aanbevolen handelswijze. Met de blote eigendom alleen kan U niets uitvoeren.
Of de notaris een fout maakte door dit niet te vermelden , betwijfel ik.

chiva
Topic Starter

#3 , 15 jan 2007 14:07

Bedankt Wanthon voor je antwoord.

ik stel me dan de vraag of het kapitaal van de verkoop wel degelijk "geblokkeerd" staat? Kan mijn grootvader bvb. bij eventuele geldproblemen dit geld opeisen, aangezien zijn erfgenamen een zekere "onderhoudsplicht" hebben?

Persoonlijk dacht ik dat het bij een verkoop gebruikelijker was om over te gaan tot kapitalisatie. Ieder zijn deel en het vruchtgebruik wordt dan omgezet in een waarde...

Reclame

wanton

#4 , 15 jan 2007 18:52

Uw grootvader heeft toch ook een deel in volle eigendom. Normaal kan hij daarover beschikken om vb. zijn rusthuiskosten te betalen. Onderhoudsplicht staat hier los van. Er kan een regeling getroffen worden om het vruchtgebruik af te kopen , maar dit is meestal nadelig voor de blote eigenaar , want afhankelijk van de leeftijd(sverwachting) van de vruchtgebruiker. Hoe oud is hij ?

chiva
Topic Starter

#5 , 16 jan 2007 08:55

Wanthon,

Mijn grootvader is op dit ogenblik bijna 88 jaar, wat overeenkomt met een waarde van 8% voor het vruchtgebruik.

Hij heeft inderdaad wel meteen zijn deel (+/- 100.000 euro) ontvangen en aangezien ik weet dat hij via zijn broer een twetal jaar geleden als enige erfgenaam 250.000 euro heeft ge?rfd, betwijfel ik of hij niet zou rondkomen, maar volgens hem heeft hij niet voldoende bestaandsmiddelen (850 euro pensioen + erfenis broer + helft verkoop woning) om rond te komen met zijn verblijf in het rusthuis.

daarom vraag ik me af waarom hij dit doet??? Heb schrik dat dit geld effectief zal "verdwenen" zijn bij zijn overlijden, aangezien er al meerdere familiekwesties zijn gebeurd sinds het overlijden van mijn vader, wiens geld ook is "verdwenen".

chiva
Topic Starter

#6 , 16 jan 2007 12:44

Moet ik hierop dan al successierechten betalen (reeds een deel betaald bij aangifte van nalatenschap) en delen in de kosten van kadasterbelasting van dit jaar nog?

wanton

#7 , 16 jan 2007 19:24

Beste ,
Ik versta uit uw uitleg dat de verkoop gebeurd is na de aangifte nalatenschap en de betaling van de successierechten. Indien U nu het geld van de verkoop ontvangt , zijn in principe alle rechten betaald , tenzij de Registratie een belasting op de meerwaarde aanrekent omdat de woning voor meer verkocht is dan op de aangifte is vermeld. U ontvangt dus op uw naam de blote eigendom van uw deel in de nalatenschap. U kan het vruchtgebruik afkopen : U betaalt volgens de tabellen van Ledoux (voor een rendement van 4%) een prijs van 17 %. U kan dus voor een waarde van 83 % aan 'volle' eigendom bekomen. De 8 % die U vermeldt is de fiscale aanslagvoet voor het vruchtgebruik.
Wat betreft de kadasterbelasting of de onroerende voorheffing : die is ten laste van de vruchtgebruiker.
Met hetgeen uw grootvader nog aan vermogen en bijkomende inkomsten heeft , moet hij in staat zijn om de normale kosten van een rusthuis te betalen tot zijn 100 jaar en langer. Misschien moet U wel eens overwegen om een bewindvoerder aan te stellen indien U vreest dat hij 'onverantwoorde' zaken doet. Spreek eens met de notaris.
Groeten.

chiva
Topic Starter

#8 , 17 jan 2007 07:51

Enorm bedankt voor de verduidelijking. Ik ga inderdaad contact opnemen met de notaris om zo eens te horen...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”