De verhuurder blijft gewoon koppig.

Kelly_pl
Topic Starter
Berichten: 185

De verhuurder blijft gewoon koppig.

#1 , 23 feb 2011 01:25

Over de tientallen andere problemen hier in het huis zal ik het nu even niet hebben.

Maar het abnormaal hoog aardgasverbruik stoort mij geweldig!
Sinds eind vorig jaar hebben wij eindelijk een nieuwe boiler nadat we met de vorige elendig veel problemen hadden gehad.
Nu kregen we de verbruiksfactuur van onze energie leverancier en hieruit blijkt dat wij op de periode 20 spetember 2010 tot 19 januari 2011 een belachelijk hoog verbruik hebben van bijna 17000KWh. Dit is dus het dubbele van wat we vorig jaar over dezelfde periode hebben verbruikt.
Het is duidelijk dat de fout ligt bij de instalatie van de gaswandketel. Hoogstwaarschijnlijk is deze helemaal niet afgesteld.
Sinds 10 februari kijk ik dagelijks de meterstand na en hieruit blijkt dat wij per dag zomaar even 13m2 aardgas verbruiken voor het verwarmen van een klein arbeidershuisje waarvan de verwarming alleen maar 's avond opstaat en dan ook maar op 20°. :shock:
De boiler is geïnstalleerd door een vriend van de huisbaas die hier eigenlijk niet voor bevoegd is. Nu hebben we de huisbaas gevraagd om een erkend installateur de ketel te laten nakijken maar dit weigert hij, hij ging contact opnemen met zijn vriend en die zou wel even nakijken of de ketel goed is afgesteld (lees: de knopjes op de juiste stand staan).
Dit vind ik te belachelijk voor woorden en dus hebben we contact opgenomen met de huurdersbond om te vragen of we kunnen eisen om een erkend vakman te laten langskomen. Volgen de huurdersbond kunnen we de huisbaas dit niet verplichten en kunnen we hem alleen maar ingebreke stellen via een aangetekend schrijven (welke de huisbaas telkens weer gewoon negeert).Dus als we niet teveel probelemen willen moeten we zelf een erkend installateur laten komen die we dan ook zelf moeten betalen.

De verhuurder blijft maar treuzelen en koppig doen, en intussen blijven de m3 er maar door vliegen.
En volgens de huurdersbond kunnen we niets anders doen dan weer maar eens een AS te sturen.

Ik begin het stilaan echt beu te worden dat wij hier al een sowiezo veel te hoge huurprijs betalen en er dan ook telkens nog problemen zijn waar de huisbaas niets aan wil doen. Zijn vriendje komt hier alle klusjes opknappen, maar er word niets hersteld. Die man heeft hier al uren versleten en er is nog niets wat hij heeft kunnen herstellen (behalve dan de afvoer van de pompbak wat ik zelf ook nog had gekund :twisted: ).
het moto van de huisbaas "ik wil elke maand veel geld ontvangen, maar verwacht niet dat ik er ook maar 1 euro insteek".
Wij hebben hierdoor al wat kosten gehad en nu ook nog eens een belachelijk hoge factuur die wij eigenlijk niet kunnen betalen. Dit huurhuis word echt verwaarloosd en er zijn meer gebreken dan dat er dingen goed zijn.

Wat kunnen we nu het beste doen?
Is nogmaals een AS echt de enige optie die we hebben?

We hebben al 2 AS verstuurd waarin ALLE gebreken worden opgesomd, maar nog geen enkele reactie gekregen. Ik heb er hem ook al meermaals persoonlijk over aangesproken en de enige reactie die hij geeft is "als deze woning niet voldoet aan jullie eisen moeten jullie maar weg gaan" :shock:
Dus voor de verhuurder is het blijven en maar blij zijn met hoe het hier is of vertrekken.
Dit kan toch niet zomaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 23 feb 2011 10:16

Vredegerecht.

In de link in onderschrift vindt je een document "wie doet wat.pdf" terug. In dit document staat onder andere een schema van hoe je dergelijke problemen best systematisch aanpakt. Gelet op de diverse ingebrekestellingen en het gebrek aan respons lijkt de vrederechter me de volgende stap. In je verzoekschrift verzoek je om een huurreductie vanwege de talloze gebreken die een ernstige genotsderving met zich meebrengen, de verplichting aan de verhuurder om de gebreken op een professionele wijze te laten repareren. In je stukken voorzie je een kopie van de schrijvens, een aparte lijst met de gebreken, een afschrift van de gasrekening etc etc. Op de dag van de zitting zelf kan je de vrederechter verzoeken zelf eens af te stappen bij het pand om zich te vergewissen van de toestand...

Verhuurder zal wel wakker schieten.

mava105
Berichten: 22875
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 feb 2011 11:41

Als je nu eens kontakt opnam met de fabrikant of invoerder van de gaswandketel.
Dat kost u weliswaar een verplaasting en een keuring, maar als het toestel inderdaad verkeerd is geplaatst en afgesteld, kan je dat toch via de vrederechter terugvragen. Je kan ook een beroep doen op een officeiiel keuringsorganisme om de zaak na te zien.
Zonder enig officieel keuringsverslag en alleen uw vermoeden dat het gasverbruik te hoog is, sta je voor de vrederechter ook nergens.

Reclame

Akuma
Berichten: 124

#4 , 23 feb 2011 12:29

Alle respect,maar ik vraag me eigenlijk af waar die huurdersbond voor dient?Ik zie enkel maar dat ze ofwel niet kunnen(durven???)antwoorden,of dat als simpelste en makkelijkste uitleg "stuur maar een AS" wordt gegeven?

Belde vorige week met een vraag waar ze enkel ja of nee moesten op antwoorden:"Ja maar meneer,bent u lid van de huurdersbond?" "Ik heb enkel een ja of nee antwoord nodig,daar moet ik me toch geen lid voor maken en 15 euro ophoesten?" "Sorry meneer dan kunnen we u niet verderhelpen"

George2
Berichten: 197

#5 , 23 feb 2011 21:08

Bij de aankoop/plaatsing van mijn nieuwe gaswandketel was volgens mijn installateur een afregeling door de fabrikant/invoerder inbegrepen. Via een eenvoudig telefoontje naar deze firma heb een afspraak gemaakt en is er een technicus van deze firma langsgekomen voor wat zij een "opstart" noemen. Deze dienst was dus gratis. Bel eens naar de fabrikant/invoerder en vraag hier eens naar. Als er inderdaad fouten gemaakt zijn zal de bezoekende technicus dit u zeker melden. U kan dan ook informeren of het meerverbruik inderdaad kan veroorzaakt zijn door een verkeerde afstelling.

Kelly_pl
Topic Starter
Berichten: 185

#6 , 24 feb 2011 02:30

We hebben contact opgenomen met de technische dienst van de fabrikant en ze gaan zo snel mogelijk iemand langs laten komen.
Daar de ketel werd geplaatst door een onbevoed persoon hebben we ook geen recht op een gratis "opstart".

In de handleiding van de ketel staat ook duidelijk dat deze alleen mag geplaatst worden door een erkend vakman of dat de garantie meteen vervalt.

We zullen nu dus eerst kijken wat de bevindingen zijn van de technicus van de fabrikant. En indien het inderdaad om een foute afstelling gaat eerst de huisbaas nogmaals op de hoogte brengen via een AS samen met een kopie van het attest van de technicus en zo het geld van de interventie terug te vragen.
Indien hij dit weigert zal het jammer genoeg inderdaad via het vredegerecht moeten gaan.

Als het inderdaad aan de boiler ligt, kunnen we dan ook het teveel verbruikte deel van de factuur eisen van de verhuurder?

George2
Berichten: 197

#7 , 24 feb 2011 21:13

Garantie vervalt inderdaad bij ondeskundig en fout geplaatste verwarmingsketel. Maar doordat de fabrikant het mogelijk maakt dat zijn ketels rechtstreeks verkocht worden aan particulieren denk ik niet dat de fabrikant bij correcte plaatsing afstand kan doen van zijn verplichting om een gratis opstart uit te voeren. Best dit navragen op een ander deel van dit forum.

EvilFreD
Berichten: 677

#8 , 24 feb 2011 22:53

Garantie vervalt inderdaad bij ondeskundig en fout geplaatste verwarmingsketel. Maar doordat de fabrikant het mogelijk maakt dat zijn ketels rechtstreeks verkocht worden aan particulieren denk ik niet dat de fabrikant bij correcte plaatsing afstand kan doen van zijn verplichting om een gratis opstart uit te voeren. Best dit navragen op een ander deel van dit forum.
Beetje naïef. Het zal niet het eerste toestel zijn dat ondanks het feit dat het alleen via officiële kanalen verkrijgbaar is, tóch door een niet erkende vakman geplaatst werd.
Ik ken genoeg installateurs die voor mij maar al te graag een boiler bestellen bij hun werkgever, waarna ik het plaatsen overlaat aan mijn buurman.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

George2
Berichten: 197

#9 , 26 feb 2011 22:12

Ook mijn buurman heeft een dergelijk systeem, als wat u beschrijft, toegepast maar wel nadien probleemloos gebruik gemaakt van de gratis "opstart" van de fabrikant-invoerder.
Kijk ook eens naar de brochure "gebruiksaanwijzing voor gebruiker/installateur" die normaal bij de ketel verpakt wordt. Daar zit soms een kaart bij die je moet terugsturen. Het terugsturen van deze kaart, met je gegevens, lokt dan een gratis "opstart" uit
Maar zoals eerder gezegd, voor dit specifiek probleem is dit het verkeerde forum.

Terug naar “Huren”