Verplichten tot gebruik firmawagen

Purple
Topic Starter

Verplichten tot gebruik firmawagen

#1 , 16 feb 2011 14:35

Kan een werkgever zijn werknemers verplichten tot het gebruik van een firmawagen?

Meer uitleg:

4 jaar geleden moest ik tijdelijk(6 maand) dagelijks een verplaatsing maken van +/-150km.
Omdat mijn eigen wagen nogal veel "dronk" en bijgevolg de verplaatsingsvergoeding bijlange niet in de buurt kwam van de kosten, stelde mijn werkgever voor om gebruik te maken van een lichte vracht van de firma.

Tegen dat ik die (nieuwe) auto kreeg, waren we al 4 maand verder (heb hem dus maar 2 maand echt nodig gehad)
Sindsdien gebruik ik hem enkel voor verplaatsing naar mijn werkpost (1.4km van mijn huis :!: )
Hem terug inleveren ging niet (contract met leasingmaatschappij), als de kans zich voordeed ging hij naar een andere werknemer die verdere verplaatsingen deed.

Heel die tijd werd mijn vraag tot inlevering afgewimpeld.

Dit jaar verloopt de leasingtermijn en gaat de wagen terug naar de leasingfirma.
Heb al horen waaien dat ze mij er weer ene gaan geven.
Mag ik dit weigeren?

ps: ik heb die wagen niet nodig om mijn werk uit te voeren. Enkel voor woon-werk verkeer.
Heb nog een eigen wagen + moto + fiets...desnoods te voet :D

Reden dat ik er vanaf wil: met die belachelijk weinig kilometers die ik er mee doe, heb ik er niets dan last mee.
Rijd constant met koude motor, batterij laad niet bij,...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 16 feb 2011 15:20

Waarom een firmawagen afwijzen? Denk aan de financiele voordelen: met het sociaal abonnement komt u niet uit de kosten voor het gebruik van uw eigen wagen, plus dat deze minder slijt, en dus minder snel dient vervangen te worden (of een hogere prijs kan verkrijgen bij verkoop).
Alle kosten zijn ook voor uw baas, bij een ongeval moet u de herstelling niet betalen (tenminste als u geen zware fout heeft gemaakt).

Als men trouwens spreekt van een dienstwagen, die men dus enkel mag gebruiken voor werkdoeleinden, hoopt uw baas misschien op een beetje reclame hierdoor?

Als uw baas u toch niet ziet rijden (uit "werkpost" leid ik af dat u op een andere locatie dan uw werkplaats dient te werken), waarom hem dan gebruiken als dat u stoort? Parkeer hem ergens uit de weg...

Maar of u verplicht bent er één aan te nemen, geen idee.

Purple
Topic Starter

#3 , 16 feb 2011 19:12

Het is een gewone witte camionette, dus geen reclame van de firma.
Enkel reclame van de leasing op de nummerplaathouder.

Hem ergens parkeren en niet gebruiken:
Ben van de zomer een paar keer met de moto gaan werken (om na het werk nog te kunnen gaan toeren)
Heb hiervoor een verwittiging gehad dat dit niet mocht.

Waarom ik een firmawagen wil weigeren?:

-Ik heb ook nog een eigen wagen. firmawagen is lichte vracht, voor prive-gebruik dus onbruikbaar. (kan de zoon niet in de laadbak steken he :) )

-Elke keer hij niet start wegens platte batterij, moet ik touring bellen en wachten op de mecanicien. Nu zal je zeggen: ok, wacht dan.
Maar het werkaanbod blijft wel liggen. Als ik 3u moet wachten tot ik kan vertrekken, moet ik die 3u wel inhalen.

-olie bijvullen en sproeivloeistof: mag niet zelf een bus kopen en bijvullen en bonnetje binnengeven. Dit moet gebeuren door een erkende Opel garage, goedgekeurd door de leasingmaatschappij. Simpel bijvullen neemt al gauw een uur in beslag, met hetzelfde resultaat als hierboven.

-mijn motor staat in garage, mijn auto ervoor. Voor de firmawagen moet ik een plaatsje zoeken in de buurt. Soms een paar 100 meter verder (als ik even verderstap ben ik al op mijn werk)

Punt is dat deze wagen voor mij enkel maar nadelen heeft.
Wou gewoon weten of ik een volgende kon weigeren.

Reclame

xena

#4 , 17 feb 2011 06:46

Kan een werkgever zijn werknemers verplichten tot het gebruik van een firmawagen?
wat staat er in de arbeidsovereenkomst ?

Purple
Topic Starter

#5 , 20 feb 2011 18:58

Hierin staat niets vermeld van firma/dienstwagen.

Het contract van de wagen die ik nu heb, heb ik trouwen ook niet zelf getekend.
Dit is gebeurd door mijn rechtstreekse overste met de vermelding van "in opdracht van" mij.

Denk dat het voor mijn werkgever gewoon fiscaal ergens gunstig moet zijn om mij die wagen te geven ofzo.

Met eigen wagen hebben we recht op 35c/km.
Met de km's die ik maak, is dit slechts een fractie van de leasingkost.

JPV

#6 , 21 feb 2011 07:37

werkgever kan niet verplichten dat je met een bepaald transportmiddel naar je werk komt, wel dat je een bepaald transportmiddel gebruikt tijdens je werk (eventueel ene die hij je ter beschikking geeft). Wordt er een vergoeding afgehouden van je loon?

Purple
Topic Starter

#7 , 21 feb 2011 13:37

Neen, er wordt niets afgehouden.

xena

#8 , 21 feb 2011 18:44

Neen, er wordt niets afgehouden.
wanneer je een firmawagen gebruikt voor woon werkverkeer is dit een waardeerbaar voordeel in geld en moet je hierop worden belast
Met eigen wagen hebben we recht op 35c/km.
dit is ongeveer 4 cent de km teveel om volledig belastingsvrij te zijn en dit tarief +- 31 cent is voor km die afgelegd worden ter uitvoering van de arbeidsovereenkomst , woon werkverkeer is dit niet

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 feb 2011 10:13

wanneer je een firmawagen gebruikt voor woon werkverkeer is dit een waardeerbaar voordeel in geld en moet je hierop worden belast
Xena, even een hypothetische vraag: stel dat mijn werkgever me een bedrijfswagen (met leasingprijs 600 € per maand) aabiedt met tankkaart, kan ik dan een hoge "belastingspenalty" verwachten op het einde van het jaar? Deze situatie deed zich bij mijn vorige werkgever voor: iedereen zou een bedrijfswagen krijgen. Ik ben echter van werkgever veranderd voor zich deze situatie voordeed, maar maakte me achteraf de bedenking wel effect dit op mijn bedrijfsvoorheffing, belastingsaangifte zou gehad hebben? Gaat dit over enkele tientallen euro's of enkele honderden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#10 , 25 feb 2011 10:31

normaal wordt meer meer bedrijfsvoorheffing afgehouden om dit te compenseren. Belastbaarheid hangt trouwens af van de CO2-uitstoot van de auto.

Gebruiker21

#11 , 25 feb 2011 14:28

normaal wordt meer meer bedrijfsvoorheffing afgehouden om dit te compenseren. Belastbaarheid hangt trouwens af van de CO2-uitstoot van de auto.
'k Heb nie veel verstand van wagens, maar het gingen wagens a la Audi A3 worden (diesel). Gaat het dan over enkele eurotjes, of een paar tientallen euro's bedrijfsvoorheffing extra? (Ik wil me wat informeren voor wanneer ik van job zou veranderen en men mij een bedrijfswagen aanbiedt ;-) )
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#12 , 25 feb 2011 14:34

Ik ben ook een leek op het vlak van auto's. Op de site van de autofabrikant zal je wel de nodige gegevens vinden.

Dit is de manier van berekenen:
http://www.sd.be/website/be/nl/5000A/50 ... rijfswagen" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21

#13 , 25 feb 2011 14:40

Bedankt voor de info. Op de pagina lees ik echter enkel dat de firma solidariteitsbijdragen moeten betalen, niet dat de werknemer iets moet betalen. Of heb ik erover gelezen?

JPV

#14 , 25 feb 2011 15:43

ach, ik dacht dat het werknemersvoordeel ook zo berekend werd. kan zijn dat ik mis ben, ik bereken nooit die voordelen (heb geen zo'n werknemers ;))

Lightning

#15 , 25 feb 2011 22:23

Een firmawagen die je ook voor privé-doeleinden mag gebruiken vormt een fiscaal voordeel alle aard. Je wordt hier op belast d.m.v. van de volgende formule:

Het CO2-uitstoot gehalte van de wagen x de CO2-coëfficiënt x het aantal afgelegde kilometers (5.000km/7.500km).

Voor de afgelegde kilometers is de afstand tussen je woonplaats en je werk is van belang. Woon je op minder dan 25 kilometer van je werk, dan word je belast op 5.000 kilometer per jaar. Woon je verder, dan is dat 7.500 kilometer per jaar.
De CO2-coëfficiënten zijn respectievelijk 0.00216 euro/gram CO2 voor benzine-wagens en 0.00237 euro/gram CO2 voor diesel-wagens.

Een voorbeeld: Woont u op 20 kilometer van uw werk en hebt u een diesel-wagen met een CO2-uitstoot van 125 gram/km dan is het belastbaar voordeel gelijk aan 5000 km x 125 gram/km x 0.00237 euro/gram CO2 = 1481.25 euro
Dit bedrag wordt bij uw loon gevoegd (vaak maandelijks als 1/12 van het jaarbedrag) waarop bedrijfsvoorheffing wordt berekend. Dat betekent op maandbasis dus doorgaans 50 à 75 euro extra bedrijfsvoorheffing (om een orde van grootte te geven).

Terug naar “Andere”