Verdeling erfenis zonder Notaris

Diana2
Topic Starter

Verdeling erfenis zonder Notaris

#1 , 27 feb 2011 15:06

Even een vraagje , is het mogelijk om de verdeling van een erfenis af te handelen zonder een Notaris hierbij te betrekken ?

Diana

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 27 feb 2011 15:36

Ja. Het is niet verplicht een notaris te nemen voor de verdeling van de erfenis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2011 16:27

Tenzij er onroerende goederen te verdelen zijn.
Voor roerende goederen en gelden is een notaris niet nodig

Reclame

roharro

#4 , 27 feb 2011 16:33

Voor onroerende goederen is een notaris ook niet nodig! Tenzij ze verkocht worden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 feb 2011 16:38

Het onroerend goed moet toch op iemand anders naam gezet worden, en dat kan volgens mij alleen maar een notaris.

roharro

#6 , 27 feb 2011 16:46

Het onroerend goed moet toch op iemand anders naam gezet worden, en dat kan volgens mij alleen maar een notaris.
Dat gebeurt automatisch door het hypotheekantoor.

wanton

#7 , 27 feb 2011 18:01

Desgevallend is de overgang van een onroerend goed reeds een feit door het overlijden zelf. Door de vermelding op de aangifte nalatenschap rekent de Registratie de successierechten aan en doet notificatie van de overgang in haar bestanden. Daarvoor is geen notaris nodig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Diana2
Topic Starter

#8 , 27 feb 2011 18:16

De erfenis waar ik het hier over heb bestaat uit twee woningen en twee stukken landbouwgrond , een bedrag aan geld dient ook verdeeld te worden.
Wij zouden de onroerende goederen echter allemaal willen verkopen.
Tevens dient er ook een schenking van onroerend goed ingebracht te worden door één van de kinderen
Zou dit kunnen zonder Notaris ?

wanton

#9 , 27 feb 2011 19:15

Beste ,

een verkoop van geërfde onroerende goederen moet wel steeds via een noatris gebeuren. Maar dit staat los van de aangifte nalatenschap en verdeling van de erfenis , dat wel gemakkelijk zonder notaris kan. In dit geval geeft u best alles direkt in handen van een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Diana2
Topic Starter

#10 , 04 mar 2011 06:49

Bedankt voor de toelichting !

Diana

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”