Huis kopen om zelf te bewonen & deel verhuren+grond verkopen

msnbuddy
Topic Starter

Huis kopen om zelf te bewonen & deel verhuren+grond verkopen

#1 , 01 mar 2011 19:38

Ik heb een vraagje. Ik ben van plan om een woning + schuur te kopen. Mijn plannen zijn het volgende:
-De woning zou ik in 2 splitsen (1 deel zelf bewonen en 1 deel verhuren)
-Naast de woning staat een schuur die ik eventueel zou verkopen als bouwgrond

Ik ga hiervoor een lening aangaan.

Welke problemen kunnen voorkomen?
Kan ik problemen met de bank krijgen omdat een deel van de aankoop een investering is in vastgoed (verhuren en verkopen)? Kan de bank dit te weten komen?
Kan ik zomaar een deel verhuren? (alle nutsvoorzieningen kunnen aangesloten worden)
Kan ik het stuk grond waar nu de schuur op staat verkopen (of eventueel onbebouwd laten liggen?)?
Moet ik iets regelen bij het gemeentebestuur hiervoor?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 03 mar 2011 17:48

Beste,

Eerst al bij de gemeente vragen of je de woning in twee mag splitsen. Ook vragen of je de schuur/bouwgrond apart kan verkavelen.
Pas als je daaar zekerheid over hebt, kan je verder gaan.
Bank heeft daar doorgaans geen probleem mee, voor zover je kredietwaardig bent en alles legaal is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Tania01

#3 , 03 mar 2011 21:28

Hallo,

Als je de toestemming zou krijgen om de woning in twee woonéénheden te verdelen, dan moet de wooneenheid die je zou verhuren ook aan een aantal voorschriften te voldoen. Er dient bijvoorbeeld een rf afscheiding (voorkomt dat brand overslaat van het ene gedeelte naar het andere) te zijn, de watertellers en de gastellers dienen voor beide toegankelijk te zijn,....

Ik denk dat je voor de bouwgrond misschien ook een verkaveling nodig hebt.

Reclame

msnbuddy
Topic Starter

#4 , 04 mar 2011 17:57

Bedankt voor al deze interessante info! Ik ga me zo snel mogelijk bij de gemeente eens bevragen en zien wat mogelijk is! Meer tips zijn uiteraard altijd welkom! :wink:

Terug naar “Kopen”