Geraken er niet aan uit bij de notaris!!

mariesaar
Topic Starter

Geraken er niet aan uit bij de notaris!!

#1 , 02 mar 2011 09:56

Hela,

Wij (mijn toekomstige man en ik) geraken er niet aan uit hoe we onze zaken moeten regelen om een huwelijkscontract op te stellen.
Graag enkele tips?!!

Mijn man heeft een boederij en landerijen op zijn naam staan (via ouders) We hebben een huis samen (elk 1/2) en al een kindje. We zouden trouwen onder stelsel scheiden van goederen. Elk zijn deel behouden dus. Ik wil dan ook niet het recht hebben om te delen uit de boerderij en de landerijen (bij scheiding) dat hij via zijn familie verworven heeft.
Het probleem is dat ik nu en tijdens ons huwelijk zal thuis werken op de boerderij en geen inkomsten binnen breng.
We hebben samen nog een vennootschap opgericht 3 jaar geleden (hij werkt tijdens de week op zelfstandige basis bij)
Hij kan dit echter alleen maar omdat ik het werk thuis (boerderij) doe.

Ik versta zijn manier van denken: hij wil ook na het huwelijk dat alles wat er aangekocht wordt op zijn naam staat (aankoop nieuw land,...) om er zeker van te zijn dat ik niet na scheiding zijn land kan eisen.

Maar ik vind het ook niet kunnen dat hij alles zal hebben en ik niks. Ook al doe ik het werk op de boerderij.

We zijn al op eerste gesprek geweest bij een notaris, maar dan konden ze ons niet helpen als we zelf niks beslissen onder elkaar.
Alle tips, inlichtingen zijn welkom!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 02 mar 2011 11:24

volgende redenering kan jullie misschien helpen bij het zoeken naar een oplossing:
- de boerderij is persoonlijk bezit van je man en hij wenst alle investeringen die hij doet mbt de boerderij ook in persoonlijk bezit te houden
- jij gaat wel werken in die boerderij (van hem)
- jij krijgt hier géén loon voor
- hij kan de boerderij uitbaten/aanhouden ook dankzij jouw onbezoldigd werk in de boerderij.

Vermits hij zijn bezit enkel kan uitbaten én verbeteren dankzij jouw inbreng, zal dat toch op een bepaalde manier gehonoreerd moeten worden.

- de winsten/opbrengsten van de boerderij: hiervan zou jaarlijks steeds een bepaald gedeelte als jouw verdienste moeten beschreven worden.
Bekijk samen hoeveel werk jij doet tov het werk dat je echtgenoot in de boerderij voor zich neemt.
Van de winsten/opbrengsten zijn dan bijvoorbeeld 30% jouw inbreng.
Als er van die winsten dan weer geinvesteerd wordt in de boerderij, is 30% van die uitbreiding ook van jou.(dus niet van de hele boerderij, enkel van de aankoop)

Komt het ooit tot een scheiding, zal je echtgenoot je gewoon voor jouw aandeel in de investeringen van de boerderij moeten vergoeden.
Daarmee blijft de boerderij in zijn bezit, maar vergoedt hij je gewoon voor wat je er met je arbeid/opbrengsten/investeringen ingestoken hebt en waarvoor je nooit een reeel loon hebt gekregen.
Heel simpel, maar wel juist dacht ik. (ander reacties?)
Vreemd dat de notaris geen voorstel in die richting kon doen.

wanton

#3 , 02 mar 2011 18:34

Ik vrees dat u al gaat vertrekken van een verkeerde basis. U moet trouwen onder het wettelijk stelsel , niet met scheiding van goederen. In dit laatste systeem heeft ieder zijn eigen inkomsten en eigen vermogen. Maar ,idd zoals u zegt , u heeft niets en zal niets bereiken. Daarom het wettelijk stelsel : de boerderij blijft van hem , maar al wat er verdiend wordt , zijnde via de boerderij of via de vennootschap of hoedanook , wordt gemeenschappelijk en dus voor de helft van U.
U heeft samen al één kind. Dat gaat van hem erven , niet U. De boerderij die eigen vermogen van uw partner is en blijft , gaat naar dat kind. U kan van uw man slechts een deel dat in de gemeenschap zit van hem erven. Via het vruchtgebruik kan u wel de verdiensten en inkomsten van de boerderij verder verwerven. Bij echtscheiding idem. Hij houdt wat in zijn eigen vermogen zit , nl. de boerderij. Slechts de rest wordt verdeeld.

Indien U binnen deze constellatie zou trouwen met scheiding van goederen , vrees ik voor uw pensioenvorming.
Kortom : indien u trouwt : wettelijk stelsel , met misschien enkele specifieke aanpassingen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

roharro

#4 , 02 mar 2011 18:41

Indien U binnen deze constellatie zou trouwen met scheiding van goederen , vrees ik voor uw pensioenvorming.
Voor zover ik weet heeft het huwelijkscontract geen invloed op het recht op overlevings- of weduwenpensioen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 02 mar 2011 18:48

Roharro , inderdaad. Maar zij heeft geen eigen inkomen in dat stelsel , ondanks het vele harde werk. In het beste geval moet zij zich als zelfstandige laten inschrijven en de nodige bijdragen betalen. Maar met welk geld?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#6 , 02 mar 2011 18:57

In het beste geval moet zij zich als zelfstandige laten inschrijven en de nodige bijdragen betalen. Maar met welk geld?
Juist, in dat geval zou de man haar minstens een loon moeten uitbetalen zodat ze de sociale bijdragen kan betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mariesaar
Topic Starter

#7 , 03 mar 2011 08:54

Hela,

Bedankt voor de reacties. We hadden gedacht dat de notaris ons een beetje wijzer ging maken, maar toch niet. We hadden nog niet aan het pensioen gedacht. Nog iets om eens goed over na te denken.
Ga het eens allemaal goed lezen (de reacties) en even nadenken. We gaan er wel uit komen ook al duurt het even.

Merci!

j.demoor

#8 , 04 mar 2011 10:56

In het wettelijk huwelijksstelsel,zonder huwelijkscontract geldt :

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.). De boerderij blijft aldus van uw man en het huis blijft van u beiden in onverdeeldheid.

“Art.1432.Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd...telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen”(B.W.).

Wat het gemeenschappelijk vermogen zou investeren in de boerderij van uw man dient deze te vergoeden bij ontbinding van het wettelijk stelsel door overlijden of echtscheiding.

“Arft.1405.Gemeenschappelijk zijn :1. de inkomsten uit de beroepsbezigheden van elk der echtgenoten, alle inkomsten of vergoedingen die ze vervangen of aanvullen, evenals de inkomsten uit openbare of particuliere mandaten;2. de vruchten, inkomsten, interesten van hun eigen goederen;...”(B.W.).

‘inkomsten uit de beroepsbezigheden’ en ‘de vruchten, inkomsten, interesten van hun eigen goederen‘ omvat ook deze uit de boerderij.

“Art.6.Dit besluit verstaat onder helper ieder persoon die in België een zelfstandige in de uitoefening van zijn beroep bijstaat of vervangt, zonder tegenover hem door een arbeidsovereenkomst te zijn verbonden.Art.7bis.§ 1. De echtgenoot of echtgenote van een zelfstandige...die...geen beroepsactiviteit uitoefent die voor hem eigen rechten opent op uitkeringen in een verplichte regeling voor pensioenen, kinderbijslagen en ziekte- en invaliditeitsverzekering...wordt vermoed...meewerkende echtgenoot te zijn en bijgevolg onderworpen te zijn aan dit besluit als helper in de zin van artikel 6.”(27 JULI 1967. - Koninklijk besluit nr 38 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen)

Zie ook art.12 en 98 Algemeen Reglement Sociaal Statuut Zelfstandigen 19 december 1967.

Raadpleeg hierover bvb : Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen http://www.nsz.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

De artikelen 789-837 van het Wetboek van vennootschappen 7 mei 1999 regelt de Landbouwvennootschap.

‘We hebben samen nog een vennootschap opgericht 3 jaar geleden”

Onderzoek of het hier gaat om een dergelijke Landbouwvennootschap en welke bescherming u deze biedt.

De bescherming die het wettelijk huwelijksvermogensstelsel u biedt geldt NIET ten aanzien van een vennootschap. Daartoe dient in die vennootschap een gelijkwaardige bescherming te worden ingebouwd en zo mogelijk een loon te worden toegekend.

‘We zijn al op eerste gesprek geweest bij een notaris, maar dan konden ze ons niet helpen als we zelf niks beslissen onder elkaar.’

Dit vereist dat u een andere notaris raadpleegt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”