betwisting successierechten

marender
Topic Starter

betwisting successierechten

#1 , 18 jan 2007 13:59

mijn oom is overleden en wij zijn de erfgenamen samen met een buurvrouw. Mijn oom had de laatste jaren weinig contact met de familie, maar wel met de buurvrouw, die hem ook de laatste maanden van zijn leven in huis opgenomen heeft.
Mijn oom had veel spaargeld, dat, blijkt nu, bijna allemaal verdwenen is van zijn rekening. Nu vraagt de notaris aan alle erfgenamen successierechten op het geld dat de laatste 3 jaar van de rek. gegaan is.
Mijn familie, noch ik, zijn bereid om successierechten te betalen op geld dat we nooit gekregen hebben. Ondertussen heeft de buurvrouw toegegeven dat zij geld ontvangen heeft, zij het niet zo veel.
Er is nu nog een huis en land te verdelen.
We zijn zeker dat alle geld naar de buurvrouw gegaan is. Mijn oom was heel wereldvreemd en kende geen andere mensen.

Wat kunnen we doen om te vermijden dat we die successierechten moeten meehelpen betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 18 jan 2007 18:51

Ik neem aan dat uw oom de laatste 5 jaar voor zijn overlijden in een Vlaamse gemeente woonde. Dat maakt op hem het Vlaamse tarief inzake successierechten van toepassing, en daarin zit sinds 1997 een zeer speciale regeling. Alle personen andere dan broers, zusters, kinderen, ouders, echtgenoten (en sommige samenwonenden) worden ook samen belast (familie of niet). Al wat deze personen verkrijgen uit de erfenis, om het even of ze dat bekomen uit een testament of uit de wettelijke erfregeling, wordt in ??n mandje gestopt en daarop wordt ??n keer de belastingsschalen van die categorie toegepast (men noemt ze meestal de groep van de "anderen").

De fiscus kent de stand van zijn spaarrekening van 3 jaar geleden niet. Het moet dus gaan om geld dat hij verkreeg uit een verkoop of uit een erfenis.

U en de buurvrouw kunnen proberen te bewijzen dat het geld is belegd in iets anders (effecten, andere spaarrekening, ...) of dat het geld is opgeleefd.

Wat u niet kan bewijzen op ??n van die 2 manieren, wordt verondersteeld nog aanwezig te zijn in de erfenis en u wordt allen belast op het verschil
(verkoop huis = 160.000; bewezen verbruik = 80.000 ==> te belasten 80.000, waar het ook zit en zelfs als u niet weet waar het zou kunnen zijn).

Als u kan bewijzen dat de buurvrouw schenkingen heeft gekregen, dan kan u burgerrrechtelijk bekomen dat zij meer meer moet dragen van de successierechten. De fiscus trekt zich echter die onderberekening niet aan: u allen samen moet zoveel betalen (en als de ficus toch moet delen omdat iemand niet betaalt, dan deelt zij gewoon door 2 of door 3).

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”