Welk huwelijksstelsel te kiezen?

Bakbeestje
Topic Starter

Welk huwelijksstelsel te kiezen?

#1 , 07 mar 2011 22:26

Hallo mensen,

Mijn vriend en ik hebben onlangs compromis getekend voor een huis. Momenteel zijn wij feitelijk samenwonend met huurcontract, geen kinderen. We hebben - naast elk onze eigen spaarrekening - niet veel bijzonder dure spullen of zo. Ik werk, mijn vriend heeft werkloosheidsuitkering. Op het moment betaal ik dus grootste deel vd kosten (huur, facturen enz). Daar tegenover staat dat mijn moeder (weduwe) geen geld heeft, en de ouders van mijn vriend wel aanzienlijk veel. Zij financieren dan ook het grootste deel (ongeveer 70 %) van het huis waarvoor we getekend hebben. Voor de rest (30%) ben ik een hypothecair krediet aangegaan (100.000). Mijn vriend heeft hier voor meegetekend, omdat dit fiscaal voordeliger zou zijn. Ik ga de aflossingen echter voor mijn rekening nemen. Overigens wordt een deel van het huis waar we gaan wonen, verhuurd. Er gaan dus ook huurinkomsten zijn.

Nu willen de ouders van mijn vriend uiteraard graag op papier - duidelijk en ondubbelzinnig - dat zij 70 % vh huis betalen en ik 30 %.
Mocht het dan ooit tot ruzie komen, dan kan daar geen discussie over ontstaan.
Aan de andere kant willen wij dat bij overlijden van één van ons, de ander zonder problemen in het huis kan blijven wonen, zonder dat hij/zij opnieuw registratierechten moet betalen.

Feitelijk blijven samenwonen is geen optie, wegens te weinig bescherming. Mijn vriend en ik hebben besloten om te trouwen, omdat we dit liever doen dan wettelijk samenwonen .

Nu zouden we liefst nog snel trouwen voordat de akte verleden wordt. Normaalgezien moet dit nog lukken.
De vraag is alleen: hoe kunnen we een en ander best laten vastleggen? Zou scheiding van goederen het beste stelsel voor ons zijn, of toch eerder het wettelijk stelsel?

De ene notaris stelde voor om onder wettelijk stelsel te trouwen en de ongelijke kapitaalinbreng mbt huis te laten vastleggen in huwelijkscontract.

De andere notaris zei dan weer dat dit niet mogelijk is en stelde voor om in scheiding van goederen te trouwen en verhouding kapitaalinbreng alsnog in definitieve verkoopakte te laten opnemen. Maar is dit dan nog wel fiscaal voordelig voor mij?

Belangrijkste is voor ons dat:
-verhouding kapitaalinbreng woning ondubbelzinnig wordt vastgelegd
- de langstlevende zonder problemen in woning kan blijven wonen
- het fiscaal nog wat interessant blijft

Alle hulp wordt ten zeerste gewaardeerd!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#2 , 07 mar 2011 23:49

Als u nog twijfelt (want wat fiscaal interessant is zal o.a. uitgemaakt worden door wat uw latere beroep wordt, werknemer, zelfstandige,... en ook is het belangrijk of de woning geheel of gedeeltelijk voor beroepsdoeleinden zal worden gebruikt, als u bijvoorbeeld later onthaalmoeder wil worden of zo) denk ik dat het verstandigst is om in scheiding van goederen te trouwen en mocht u van zijn leven van idee veranderen dan kan u altijd uw gescheiden goederen inbrengen in de gemeenschap. Ik dacht dat de andere twee voorwaarden in beide stelsels mogelijk zijn. Omgekeerd is moeilijker, wil u om de één of andere reden toch terug de boel gaan scheiden die in de gemeenschap is gebracht, dan moet er een officiële schatting worden gemaakt en passeert u weer langs de kassa.

Bakbeestje
Topic Starter

#3 , 08 mar 2011 21:48

Bedankt Wanton, voor je advies!

Reclame

Bakbeestje
Topic Starter

#4 , 08 mar 2011 21:49

Sh*t, ik bedoel Werner! Dank je Werner! :D

j.demoor

#5 , 09 mar 2011 09:58

“Art.745bis. § 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende ECHTGENOOT het vruchtgebruik van de GEHELE nalatenschap. Wanneer de overledene andere erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van het deel van de eerststervende in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen. Wanneer de overledene geen erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Indien u getrouwd bent op het ogenblik van de koop dan behoort het huis tot het GEMEENSCHAPPELIJK vermogen. Tussen partijen is de koop echter voltrokken door de onderhandse akte(=‘compromis’).

Uw echtgenoot kan in de authentieke koopakte laten opnemen dat hij voorhuwelijkse eigen gelden ten bedrage van 70 % van de koopsom in het gemeenschappelijk huis belegt.

Indien hij niet aldus deze som belegt in het gemeenschappelijk huis dan geldt bij ontbinding van het gemeenschappelijk vermogen door echtscheiding of overlijden toch : “Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.Art.1436.Het recht op vergoeding kan door alle middelen worden bewezen...”(B.W.).

Indien u NIET getrouwd bent op het ogenblik van de koop dan worden beide kopers eigenaar in ONVERDEELDHEID van het gekochte huis. Ook hierin is belegging van eigen gelden mogelijk.

Tevens kan er toepassing gemaakt worden van : “Art.1452.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de tegenwoordige en toekomstige roerende of onroerende goederen, bedoeld in artikel 1399(=eigen vermogen,zij het in onverdeelheid), geheel of ten dele tot het gemeenschappelijk vermogen zullen behoren. In dat geval komen de schulden, bedoeld in artikel 1406(=eigen schulden), ten laste van het gemeenschappelijk vermogen naar verhouding van de waarde van de gemeenschappelijk geworden goederen ten tijde van hun inbreng, vergeleken met de waarde van de gezamenlijke goederen bedoeld in artikel 1399.”(B.W.).

Laat u in uw keuze tussen voornoemde opties door een goede notaris begeleiden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”