Aavraag herziening huurprijs na 14 jaar door verhuurder

Boss13
Topic Starter

Aavraag herziening huurprijs na 14 jaar door verhuurder

#1 , 08 mar 2011 14:15

Mijn huisbaas stuurt mij schriftelijk een aanvraag om de huurprijs van mijn woning te herzien .

Stelt daarbij ook meteen voor om de huurprijs met +/_ 25% te verhogen .

Ik heb een huurcontract en alle wettelijke aanpassingen aan mijn huurprijs gedurende 13 jaar en 6 maanden (bv. index) is altijd stipt betaald geweest.

Kan dit zomaar na 14 jaar ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2011 14:38

De woning is uw hoofdverblijfplaats?

Woninghuurwet
Art. 7. Herziening van de huurprijs en de lasten.
§ 1. Onverminderd artikel 8 kunnen de partijen tussen de negende en de zesde maand voorafgaand aan het verstrijken van elke driejarige periode overeenkomen dat de huurprijs wordt herzien.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter een herziening van de huurprijs toestaan indien blijkt dat de normale huurwaarde van het gehuurde goed ten gevolge van nieuwe omstandigheden ten minste twintig percent hoger of lager is dan de op het tijdstip van de indiening van het verzoek eisbare huurprijs.
(Hij kan tevens een verhoging van de huurprijs toestaan aan de verhuurder die bewijst dat de normale huurwaarde van het gehuurde goed met ten minste tien percent van de op het tijdstip van de indiening van het verzoek eisbare huurprijs is gestegen ten gevolge van werken die op zijn kosten in het gehuurde goed zijn uitgevoerd, met uitzondering van de werken die noodzakelijk waren om het goed in overeenstemming te brengen met de vereisten van artikel 2, eerste lid.) <W 1997-04-13/43, art. 9, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
De rechter doet uitspraak naar billijkheid.
De vordering kan slechts worden ingesteld tussen de zesde en de derde maand voor het verstrijken van de driejarige periode.
De herziene huurprijs geldt te rekenen van de eerste dag van de volgende driejarige periode, maar de vroegere huurprijs kan voorlopig worden gevorderd tot op de dag van de definitieve beslissing.

Vandebos

#3 , 08 mar 2011 15:02

Gelet op het feit dat op 14jaar tijd de waarde van het pand in België met gemiddeld meer dan 85% is toegenomen en de indexering slechts een beperkte stijging toelaat kan de verhuurder art 7 §1 inroepen om een verhoging te bekomen. De vraagprijs van 25% lijkt hier eveneens op te wijzen. Niets belet u om een avond eens af te spreken met de verhuurder en te kijken of jullie het eens kunnen worden rond een verhoging van ongeveer 15%. Die 15% is wat een vrederechter meestal na het aanspannen van een geding zal vonnissen als de huurprijs echt laag is in vergelijking met andere panden in de buurt. (15% zijnde iets meer dan de helft van het gevraagde..., de taak van een vrederechter is immers nog steeds de vrede te bewaren --> kerk in het midden dus...)

Reclame

Boss13
Topic Starter

#4 , 09 mar 2011 12:13

Dank u wel voor uw reactie op mijn vraag .

De woning is mijn hoofdverblijfplaats.

Verbeteringswerken zijn er aan de woning niet uitgevoerd.

Graag had ik nog enige duidelijkheid gewenst betreffende : "§ 1. Onverminderd artikel 8 kunnen de partijen tussen de negende en de zesde maand voorafgaand aan het verstrijken van elke driejarige periode overeenkomen dat de huurprijs wordt herzien."

Los van deze 3 jaar periodes is er dan ook een "Na 14 jaar Art. ?

Ik huur sedert 1/07/1998 - per 1/07/2011 begint het 14de jaar.

Is de regel "tussen de negende en de zesde maand voorafgaand aan het verstrijken ...." dan ook van toepassing ?

Ik heb pas gisteren 08/03/2011 de brief van mijn verhuurder ontvangen.(4 maand voor ingang 14de jaar)

PS: Zal het probleem vredig en in overleg met de verhuurder proberen op te lossen . Wil enkel weten waar ik sta .

Nogmaals bedankt , goed dat dit Juridisch forum er is !!

Vandebos

#5 , 09 mar 2011 12:26

De regel is dan ook van toepassing.

De verhuurder is in feite een beetje te vroeg volgens de letter van de wet. in feite had hij deze vraag ten vroegste kunnen stellen op 01/10/2011.

Voldoende ruimte om te onderhandelen dus.

Terug naar “Huren”