Inderdaad, ik begrijp je en we hebben dat ook overwogen, maar ik zit met een kotstudent en krijg daar een aanzienlijke beurs voor, indien ik morgen wettelijk samenwonend ben, wordt er rekening gehouden met zijn inkomen en verlies ik zo mijn beurs .
We zij van plan bij een advocaat een contract op te maken, wij alletwee dus, waarin we bij overlijden hetgeen we samen hebben aangekocht aan elkaar in vruchtgebreuk schenken, ook de gezamelijke spaarboek laten we aan elkaar na
eerst een kijken of dit mogelijk is ...
Als u bij overlijden iets wil schenken moet u dit vast leggen in een testament. (gehuwden kunnen in hun huwelijkscontract wel een contractuele erfstelling opnemen).
Een testament kan u nooit samen met iemand anders maken. In dit geval moet u dus allebei een testament opstellen.
Let wel op de volgende zaken:
U moet rekening houden dat u uw kinderen hun wettelijke deel laat behouden. Anders kunnen zij eventueel het testament aanvechten.
Een testament is eenvoudig herroepbaar en kan steeds gewijzigd worden zonder medeweten van de partner.
Op uw spaargeld zal de hoogste schijf van succesierechten worden toegepast, omdat er geen bloedverwantschap bestaat.
Mijn advies is: maak een afspraak bij een notaris of advocaat (informeer eventueel al eens naar de kostprijs). Als u enkel advies inwint bij een notaris is dat gratis.
In volgende brochure vindt u meer uitleg over erven en een testament opstellen:
http://www.notaris.be/admin/files/asset ... i-2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;